Utveckling av IoT

Lösning för större säkerhet i sakernas internet diskuteras i ny rapport.

Nästa stora steg i utvecklingen av sakernas internet – internet of things – utvecklingen av smarta och säkra IoT-plattformar diskuteras i en ny rapport från IEC, ”IoT 2020: Smart and secure IoT platform”. IEC är den internationella organisationen för standardisering inom el och elektronik och rapporten har tagits fram i en grupp med experter från olika länder, företag och organisationer.

Rapporten ger en översikt över dagens förhållanden, beskriver några användningsfall, use-cases, diskuterar framtida tekniker för smarta och säkra IoT-platformar och presenterar ett framtida ekosystem för IoT-standardisering.

Skriften ”IoT 2020: Smart and secure IoT platform” kan laddas hem från IEC här. Enstaka exemplar kan beställas från SEK Svensk Elstandard, som sedan 1907 är den svenska medlemmen i IEC och som organiserar svenska företags och myndigheters medverkan i arbetet med att skriva internationella och europeiska standarder på elområdet. Läs mer på SEKs hemsida, www.elstandard.se , och mejla oss på sek@elstandard.se

I en annan rapport, ”Internet of things: wireless sensor networks”, som kom förra året diskuteras olika applikationer med nätverk av sensorer för olika tillämpningar. Den rapporten, som är ett samarbete mellan IEC och NIST i USA, kan beställas på samma sätt.