Äntligen besked - fortsatt skattebefrielse för höginblandade biodrivmedel!

Regeringen har idag, presenterat förslaget Bränslebytet. På basis av Miljömålsberedningens förslag ska transportsektorns utsläpp minska med 70 procent till år 2030, där biodrivmedel utgör en stor del av framgångsfaktorn. Bränslebytet som nu läggs fram innehåller ett reduktionspliktsystem samt ändrade skatteregler som gynnar biobränslen.

Äntligen får branschen besked om vad som kommer att gälla kommande år. Vi står inför enorma utmaningar för att ställa om transportsektorn och vi har länge efterfrågat långsiktiga styrmedel.

Reduktionsplikten kommer innebära minskade utsläpp från bensin och diesel genom inblandning av biodrivmedel. Reduktionsnivåerna fastställs i treårsperioder för att ha en kontinuerlig översyn. Samtidigt är det viktigt att branschen har längre perspektiv än så att gå på och just därför föreslår nu regeringen en indikativ reduktionsnivå för 2030, vilken syftar till att bidra till målet 70 procent minskade växthusgasutsläpp från inrikes transporter, varav 40 procent skall ske genom bränslebyte.

Förhoppningsvis gör detta att vi snart ser en ökning av dagens 5 procent etanol i all bensin till en 10 procentig inblandning, något som redan idag är tillåtet enligt standard men ännu inte införts.

Regeringen har dessutom mycket glädjande insett att ett pliktsystem behöver kompletteras med fortsatt skattebefrielse för vissa biodrivmedel som inte omfattas av plikten, just för att säkerställa deras konkurrenskraft och plats på marknaden. Det innebär att de höginblandade biodrivmedlen som ED95, E85, B100, HVO100 och biogas får fortsatt skattebefrielse. Jag är övertygad om att detta beslut kommer vara avgörande för att vi verkligen ska kunna nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Nu vet både åkaren som ska välja ny lastbil och bussbolaget som ska investera i nya bussar vad som kommer att gälla ett antal år framåt. När förutsättningarna är kända kommer fler att våga ta ett aktivt steg bort från fossil diesel och välja ett av de höginblandade biodrivmedlen istället.

Vidare föreslås att energiskatten för etanolbränslet E85 och B100 (FAME) sätts ned till 0. Detta är glädjande för alla som kör en etanolbil och nu hoppas jag att vi åter kan se ett uppsving av andelen som tankar just etanol i sin flexifuel-bil, ett viktigt och hållbart drivmedel som redan finns tillgängligt på de flesta av landets mackar och därmed snabbt kan bidra till transportsektorns omställning. Men varför vänta med att ta bort skatten? Det bör vara fullt genomförbart redan till augusti i år istället för att, som föreslaget, vänta till januari 2018.

Regeringen konstaterar också att alla biodrivmedel som används i reduktionsplikten ska vara hållbara drivmedel. En viktig signal från klimatminister Isabella Lövin är att regeringen ser över reglerna och att klassificeringen av vissa kritiserade råvaror från palmolja kommer att ändras innan reduktionsplikten träder ikraft 1 januari 2018.

Sammanfattningsvis så är det här ett bra och välkommet steg på vägen till en total omställning av våra transporter. Även om jag önskar att reduktionsnivåerna för bensin och diesel fram till år 2020 varit högre så är det en signal i rätt riktning. Och framförallt är jag glad att vi ÄNTLIGEN fått beskedet att de höginblandade biodrivmedlen får förlängd skattebefrielse. Även om det är bara till och med 2020 så ger det en signal om att höginblandade bränslen kommer att krävas för att nå målet.

@NordgrenLena på Twitter