Andra generationens ED95 – Kyl & Frysexpressen vet att det funkar

Vi på SEKAB producerar som du kanske känner till ED95, ett drivmedel baserat på etanol för modifierade dieselmotorer. Vad du kanske inte känner till är att vi säljer den här produkten även i en premiumversion, som tillverkas av hundra procent andra generationens etanol.

Den här etanolen tillverkas sedan över hundra år här i Domsjöregionen av restprodukter från papperstillverkningen. Idag har vi inte längre pappersbruk i den bemärkelsen, pappersbruken har vuxit till rena bioraffinaderier där ved förädlas till många olika produkter som viskos, papper och annat – och alltså även etanol. Den här etanolen har bästa tänkbara klimategenskaper och ger en besparing på upp emot 80 procent jämfört med diesel.

En av de kunder som köper ED95 från andra generationens etanol av SEKAB är <a href="http://www.kylofrysexpressen.se/">Kyl &amp; Frysexpressen</a>, ett transportföretag som kör åt alla de stora dagligvarukedjorna. Vi har gjort en film där deras administrativa chef Robert Barkensjö berättar mer om satsningen på ED95 och du får även träffa Jonas Strömberg, som arbetar på Scania Sustainable Solutions – han berättar mer om Scanias arbete med etanol i tunga transportfordon.

Sofie Indevall

• Petroleum, olja, gas