Biodrivmedel – ett klimatsmart val som måste prioriteras

Det finns en fantastisk potential för biodrivmedel på både en nationell men även en global marknad. Etanolen är ett drivmedel som har en viktig roll att spela om regeringens mål om en fossilfri fordonsflotta år 2030 ska kunna uppnås. Vi har kommit långt i Sverige men mycket återstår att göra och vi får inte tappa tempo i utvecklingen. Nu krävs det att våra politiker sätter ned foten och visar ett tydligt klimatpolitiskt ledarskap vilket kan stimulera industriell tillväxt och därmed tusentals nya arbetstillfällen.

Sveriges IT- och energiminister Anna-Karin Hatt poängterade så sent som i december, i samband med att FFF-utredningen presenterades http://fores.se/seminarie/2030-hatt-trick-sverige/, att för närvarande subventioneras fossila bränslen i världen med mer än 500 miljarder USD! Detta skall jämföras med att det går ”bara” ca 100 miljarder USD till förnybart. Ska vi kunna möta våra utmaningar inom klimatfrågan känns detta som ett grundläggande fel.

Genom att köra på ED95 istället för diesel är det möjligt att minska utsläppen av fossil koldioxid från buss- och lastbilstrafik med upp till 90 procent. Lägg till det att utsläppen av skadliga partiklar minskar kraftigt. Om fler åkerier och bussbolag väljer ED95 är det en vinst för både miljön, klimatet och människors hälsa.

Det är hög tid att det förnybara prioriteras samt att våra politiker i Sverige och Europa visar att de verkligen menar det.

• bioetanol