ED95 är en lösning här och nu på vägen mot en fossiloberoende fordonsflotta

För knappt en vecka sedan hade 2030-sekretariatet sitt uppstartsmöte i Stockholm. Tankesmedjan Fores har tagit initiativ till att samla branschen via detta sekretariat vars huvudsyfte är att följa upp det arbete som presenterades i FFF-utredningen i december. Tanken med sekretariatet är att det ska fungera som en drivkraft för en fossiloberoende fordonsflotta med 80% reducerade utsläpp av växthusgaser till 2030.

En grundförutsättning för att vara medlem i sekretariatet är att man har en genuin önskan att detta mål ska uppnås. Utifrån det hade vi, ett tjugotal representanter för bland annat etanol, biogas och el, samlats för att dra upp riktlinjerna för det arbete och den utmaning vi står inför. Sekretariatet har delats in efter tre stycken B – Bilen, Beteendet och Bränslet som kommer att arbeta både var och en för sig men även gemensamt.

Det jag främst slogs av vid mötet var den fantastiska samstämmighet som finns i gruppen. Vi ska gemensamt arbeta för att genomföra en förändring oberoende av teknik och partitillhörighet. Spontant kände jag att äntligen sker det! Det är bara från en gemensam plattform, tillsammans och med ömsesidigt förtroende, oavsett vilket B vi tillhör eller vilken teknik vi representerar, som vi kan nå de stora resultaten vi behöver. Gemensamt kan vi nå målet med en fossiloberoende fordonsflotta 2030.

Lena Nordgren
lena.nordgren@sekab.com