ED95 – lika effektivt som diesel men en bråkdel av utsläppen

Effektivitet och verkningsgrad hos olika drivmedel och motorer diskuteras ofta. Etanoldrivmedlet ED95 används i anpassade dieselmotorer i bussar och lastbilar. Precis som vanliga dieselmotorer baseras alltså motorer för ED95 på kompressionsteknik, vilket innebär upp till 30 procent högre effektivitet räknat på verkningsgraden för ottomotorer, den motortyp som används för bensin.

ED95 består av ren etanol och ett antal tillsatser – tändförbättrare, denatureringsmedel samt smörjande och antikorrosiva – i en sammansättning som är framtagen för att optimera förbränningen och driften i de anpassade dieselmotorerna. Med ED95 är verkningsgraden lika hög som om motorn hade körts på diesel.

Som drivmedel har ED95 stora miljömässiga och tekniska fördelar då etanolen brinner rent, vilket ger mycket positiva effekter på utsläppen av bland annat kväveoxider och mängden hälsoskadliga partiklar. Genom att köra på förnybara drivmedel som ED95 istället för diesel är det dessutom möjligt att minska utsläppen av fossil koldioxid kraftigt.

Om fler åkerier och bussbolag väljer ED95, ett alternativ som finns här och nu, är det en vinst för såväl miljön och klimatet som för människors hälsa.

Lena Nordgren
lena.nordgren@sekab.com