Europeisk lagstiftning hindrar utvecklingen av en hållbar bioekonomi

Europeiska kemiindustrirådet (CEFIC) har i veckan uppmärksammat Kommissionen på tullproblematiken och hur den hindrar utvecklingen av en hållbar bioekonomi. Konsumenter, tillverkare och beslutsfattare är överens om att fossila produkter ska ersättas med förnybara alternativ, och efterfrågan på förnybara, bio-baserade produkter växer i Europa. En övergång till biologiska råvaror och bearbetningsmetoder kan spara upp till 2,5 miljarder ton CO2 per år fram till 2030. Det är en siffra vi inte kan förbise om vi vill klara klimatutmaningarna! Industrin är redo att besvara konsumenternas efterfrågan, både tekniken och kunskapen finns, men EU går miste om det gyllene tillfället att hjälpa industrin förverkliga inhemsk produktion.

EU:s regelverk främjar idag biobränslen men diskriminerar biobaserad råvara för industriell produktion. EU:s importtullar innebär att företag som importerar bio-etanol till EU för kemikalieproduktion betalar motsvarande ca 40-60% i tull, medan import av olja för kemikalieproduktion har 0 % tull. EU:s importtullar på bio-etanol och en politik som subventionerar det fossila istället för det förnybara är helt fel väg att gå. Vi riskerar att misslyckas med att lösa de stora hållbarhetsutmaningarna vi står inför och vi riskerar arbetstillfällen och hela Europas konkurrenskraft.

Se brevet häroch läs artikeln här

Ylwa Alwarsdotter, SEKAB
ylwa.alwarsdotter@sekab.com