ICA och Polarbröd blir nya partners i projektet Närodlad Plast

Intresset för Närodlad Plast, där SEKAB är projektledare, fortsätter att växa. Det är väldigt glädjande att nu kunna berätta att två av Sveriges mest hållbara varumärken, ICA och Polarbröd, ansluter sig till samarbetet. Tillsammans utvärderar vi hela tillverkningskedjan för biobaserad plast - från skog till förpackning i butik.

Efterfrågan på bioplast ökar och det är inte bara tillverkande företag som prioriterar att göra produkter med så lite påverkan på miljön som möjligt. Det är också något som konsumenter kräver i allt större utsträckning och därför känns det lite extra kul att många konsumentnära företag lyssnar på sina kunder och inser vikten av en långsiktig omställning till en hållbar produktion av plast.

Maria Smith, chef för miljö och socialt ansvar på ICA, beskriver Närodlad Plast som ett innovativt samarbete som kan föda en helt ny industri som både kan skapa miljönytta och ekonomiska fördelar. Jag kan bara understryka detta och säga att EUs omställning till en biobaserad ekonomi är en lösning inte bara på klimat- och miljöområdet, utan även för att skapa arbetstillfällen och en konkurrenskraftig ekonomi i framtiden. Att intresset för Närodlad Plast aldrig svalnar, utan tvärtom hela tiden ökar, och att så många företag vill påverka utvecklingen i rätt riktning ger oss inom projektet mycket energi för ett händelserikt 2015.

Även i Bryssel händer det grejer och EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström kommer att lyfta tullfrågan i ett seminarium i Bryssel den 3 mars. Sveriges ständiga representation vid Europeiska unionen anordnar tillsammans med Kommerskollegium ett lunchseminarium om hur handelspolitiken kan förfinas för att stärka den europeiska industrins konkurrenskraft. En avgörande förutsättning för att SEKAB ska kunna leverera bio-baserade byggstenar till kemi-industrin är att tullen på import av bio-etanol tas bort och det är glädjande att en av programpunkterna kommer att behandla konsekvenserna av importbarriärer för biobaserad produktion.

Läs mer om projektet Närodlad Plast

Läs pressmeddelandet om vårt nya samarbete

Ylwa Alwarsdotter, SEKAB
ylwa.alwarsdotter@sekab.com