Naturgas hotar världens behov av förnybara bränslen

Bloggat 15 december, 2010 av Charlie

Den internationella energimyndigheten (IEA) har presenterat sin årliga analys av energiläget i världen. Analysen beskriver och söker bland annat besvara hur tillväxtekonomier som Kina och Indien påverkar det globala energilandskapet, vilken roll förnybara energikällor spelar och hur världens befolkning kan ta del av moderna energitjänster.

I analysen beskrivs hur världens framtida energibehov ökar dramatiskt. För att möta det behovet förväntas naturgas spela en avgörande roll – efterfrågan på naturgas väntas öka med 44 procent fram till år 2035, framförallt i Kina och Mellanöstern. Medan oljekällorna snart kommer att börja sina, är den globala tillgången på naturgas god.

Men vad innebär en sådan ökning för förnybara källor? IEA:s chefsekonom Fatih Birol menar att en sådan utveckling riskerar att ske på bekostnad av förnybar energi.  Naturgas är det enda fossila bränslet som beräknas ha en högre efterfrågan år 2035 än 2008.

Tillgången till naturgas har redan gett upphov till oönskade resultat. I USA är årets investeringar i förnybar energi 70 procent lägre än fjolårets. Och i Europa har företag som satsar på förnybar energi allt svårare att hålla aktiekursen uppe.

Rapporten beskriver hur förnybara energikällor behöver spela en central roll för världens utveckling mot en säkrare och mer hållbar energiutveckling. Potentialen hos förnybara energikällor är otvivelaktigt stor men deras förmåga att tillgodose världens energibehov hänger på världens regeringar och deras stöd för att göra förnybara energikällor kostnadseffektiva gentemot andra energiresurser och teknologier. Avancerade biodrivmedel, exempelvis sådana från cellulosabaserade råvaror, väntas äntra marknaden på allvar år 2020.

Utvecklingen mot förnybara drivmedel är således mer aktuell än någonsin. SEKAB har tidigare bloggat om de lyckade försök som vi genomfört tillsammans med Taurus Energy med specialutvecklade jäststammar. De båda företagen kan nu visa att deras gemensamma process för att tillverka etanol från cellulosa är utvecklad från en pilotnivå till en optimerad nivå som pekar på snar kommersialisering.

Nu ligger det på oss alla att hålla kursen och fortsätta driva utvecklingen framåt – världens energibehov tillåter inget annat.
Charlie Rydén

• Petroleum, olja, gas