Nu har SEKAB lämnat remissvar till Miljömålsberedningen

Förra veckan lämnade vi in våra synpunkter på "En klimat- och luftvårdsstrategi för Sverige (SOU 2016:47)” – det betänkande som Miljömålsberedningen presenterade i början av sommaren. Eftersom SEKAB är ett av de företag som verkat längst inom drivmedelssektorn i Sverige så har vi fokuserat på frågeställningar som berör transportsektorn och utveckling av bioekonomi i vårt svar.

Sammanfattning av SEKABs synpunkter:

• Det är positivt att det finns en bred politisk enighet om ett tydligt och ambitiöst klimatmål för 2045, med etappmål 2030 och 2040 för den icke-handlande sektorn och ett utsläppsmål för inrikes transporter till 2030. SEKAB anser att de föreslagna målen är realistiska och möjliga att uppnå förutsatt att potentialen med biomassa tas tillvara till både drivmedel och till ersättning av andra, i dagsläget fossilt baserade, produkter.

• SEKAB håller med om att för att målet ska nås behövs stora insatser inom transportsektorn och ser positivt på att ett eget sektorsmål formulerats för denna sektor. Företaget instämmer även i beredningens slutsatser att det omgående krävs långsiktiga och stabila villkor för biodrivmedel samt för att få igång investeringar i produktion av biodrivmedel i Sverige.

• Ett av beredningens huvudspår är att ett kvot- eller reduktionspliktsystem införs. Det är bra att det i betänkandet framhålls att ett sådant tänkbart system måste ta hänsyn till hur försäljningen av höginblandade biodrivmedel säkras.

• SEKAB framhåller att fraktioneringsteknik för att ta fram sockerströmmar och lignin från skogsrester kommer ha stor betydelse för utvecklingen av bioekonomin. Vidare måste tydliga styrmedel och incitament komma på plats för att nu framtagen teknik ska kunna skalas upp och sättas i kommersiellt bruk.

• SEKAB ser även positivt på att beredningen så tydligt förordar en offensiv strategi för att Sverige ska ha en bioekonomi. Bristen på tydlighet och långsiktiga styrmedel har hittills hämmat investeringar i anläggningar för avancerade biodrivmedel och bioprodukter.

Vill du läsa hela yttrandet så kan du hämta hem det här.

Jag ser med spänning fram emot att ta del av hur Miljö- och energidepartementet väljer att arbeta vidare med sakfrågorna som lyfts i betänkandet. Nu behöver vi se konkreta aktiviteter snarare än fler utredningar.

Lena Nordgren, SEKAB
lena.nordgren@sekab.com | @NordgrenLena på Twitter