Nu kan du framställa din egen etanol – hemma

I USA och på många andra håll i världen är biodrivmedel extremt hett och nya lösningar dyker upp på många håll. Etanolen är fortsatt en mycket stor aktör i USA och växer hela tiden, men även olika algbaserade oljor är på gång. Vi på SEKAB ser all utveckling inom förnybara drivmedel som positiv, eftersom det krävs många källor att ösa ur för att lösa energiförsörjningen för världens fordon.

Många forskningsintensiva företag ligger i Kalifornien, som ju är känt för sina mycket långtgående miljölagar och gynnsamma forskningsmiljöer. E-Fuel är ett av dessa Kaliforniska företag och de har en produkt som är riktigt rolig. De har helt enkelt valt en gör-det-själv-approach till etanolproduktion med sin Microfueler – en maskin som gör E100 för bilen, hemma.

Den kräver visserligen en rejäl tank för råvaran – en form av jäskärl – och jäsbar råvara. Om man inte vill springa till affären efter socker hela dagarna så kan förtaget förse kunderna med råvara, men man kan ju tänka sig att exempelvis ett bryggeri kan köpa sig en maskin och göra drivmedel till företagsbilarna av överblivna öl- och jästrester.

Vi får se om Microfueler kan bli något stort, men en rolig idé är det. Den som får för sig att importera en till Sverige bör nog först läsa på om svenska hembränningslagar för att inte råka ut för problem.

Kristina Nilsson

• Petroleum, olja, gas