Nu utmanar den europeiska kemiindustrin Cecilia Malmström

I dagarna har Cefic, den europeiska branschorganisation för kemiindustrin som vi är en del av, satt ned foten när det gäller kemi-branschens möjligheter att ställa om till hållbara råvaror. Vi vet att det finns en stor efterfrågan på produkter som är tillverkade av bio-baserade hållbara råvaror, som bio-etanol. Det är en efterfrågan som ständigt växer, och som blivit allt mer påtaglig för den europeiska industrin.

Cefics generaldirektör förklarar nu i ett brev till handelskommissionär Cecilia Malmström att industrin är mycket oroad över hur det stora behov som industrin har av bio-baserade råvaror ska kunna tillgodoses, givet de höga tullnivåer som bio-baserade råvaror har vid import till EU.

Våra produkter är business-to-business-produkter, som i sin tur används av en rad tillverkare av mer konsumentnära produkter. Som exempel på slutprodukter från våra industrier kan nämnas blöjor, malariamedicin, vitaminer, plastpåsar och produkter för vattenrening. Slutkunderna efterfrågar bio-baserat och närproducerat, men de bio-baserade alternativen finns idag inte i tillräcklig utsträckning att få tag på inom EU.

Paradoxen är att produkter som tillverkats utanför EU av bio-baserade råvaror kan importeras till nolltull – medan råvaran till samma produkter, med tillverkning inom EU har upp till 50 % tull. Våra produkter köps och säljs på en global marknad, men vi får inte tillgång till råvaran till världsmarknadspris. Det innebär att europeisk, hållbar produktion för närvarande håller på att slås ut – vårt pris blir helt enkelt inte konkurrenskraftigt på den globala marknaden. Detta trots att produkterna efterfrågas av våra kunder till en sådan grad att vi i dagsläget inte kan förse alla med det de vill ha.

Målsättningen är givetvis att bygga upp en inhemsk produktion av råvara, och inte vara beroende av import. Men för att nå dit behöver vi under en uppbyggnadsfas importera t.ex. bio-etanol. Ett exempel på det är projektet Närodlad Plast, som du kan läsa mer om här.

Både Cefic och vi är positiva till Kommissionens handlingsplan för att nå en bio-ekonomi inom EU. Men om den europeiska industrin ska kunna ställa om till en industriell bio-baserad ekonomi, så behövs tillgång till hållbar råvara. Snabbt genomförande av åtgärder som ger oss förutsättningarna är helt avgörande. Då bidrar vi med både jobb och tillväxt, samtidigt som EU blir betydligt mer hållbart.

Ylwa Alwarsdotter, SEKAB
ylwa.alwarsdotter@sekab.com