Ny undersökning: Få företag betalar för miljövänliga transporter

Få svenska företag betalar extra för miljövänliga transporter. Av 125 företag är det bara 11 som i dag betalar extra för att deras transportlösningar ska ge en mindre miljöpåverkan visar en undersökning gjord av Transportinköpspanelen, ett samarbete mellan IVL Svenska Miljöinstitutet, Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet.

I anknytning till detta skriver IVL Svenska Miljöinstitutet och Sveriges Åkeriföretag i Västra Götaland i en debattartikel i Ny Teknik att det är fel att ställa åkarna i skottgluggen när man diskuterar bristande miljöambitioner i transportbranschen. När kunderna inte är beredda betala extra krävs politiska beslut som driver på utvecklingen. Vi håller med.

Artikelförfattarnas förslag till politiska åtgärder är bland annat att införa miljöpremie för lastbilar och bussar.  Här vet vi på SEKAB att det finns ett brett politiskt stöd. Åtta av tio riksdagsledamöter är positiva till att införa en miljölastbilspremie, enligt en undersökning som SEKAB har gjort.

Det finns även positiva exempel på de som går före. Kyl- och Frysexpressen har tillsammans med ICA investerat i ED95-lastbilar. I dag täcker de 15 etanollastbilarna större delen av ICA:s behov av leveranser i Stockholms innerstad.

För att vi kraftigt ska kunna minska den tunga trafikens påverkan på klimatet behöver höginblandade biodrivmedel som etanolbränslet ED95 även i fortsättningen vara skattebefriade. För att möjliggöra det är det viktigt att de höginblandade drivmedlen hanteras utanför ett eventuellt system med kvotplikt.

Lena Nordgren, SEKAB
lena.nordgren@sekab.com