Positivt att etanol för tunga fordon slipper höjd skatt

I förra veckan presenterade regeringen flera skatteförslag inför budgetpropositionen för 2016. Regeringens besked innehåller både goda och dåliga nyheter för möjligheterna att minska trafikens klimatpåverkan.

Skattehöjningarna på bensin och diesel kan leda till minskade koldioxidutsläpp, men effekten hade kunnat bli betydligt större om inte regeringen samtidigt tvingats höja skatten även på förnybara drivmedel.

Det förslag som regeringen nu lagt fram innebär skattehöjningar för flera förnybara drivmedel för att Sverige inte ska bryta mot EU:s regelverk. Vad som är positivt är att SEKAB:s etanoldrivmedel ED95 för lastbilar och bussar inte ska beröras av skattehöjningen. Tyvärr räcker inte detta för att Sverige ska kunna nå målet om en fossiloberoende fordonstrafik.

Bakgrunden är att EU:s statsstödsregler begränsar hur mycket lägre skatten får vara på biodrivmedel. Enligt regelverket får inte biodrivmedlen bli billigare än de fossila drivmedel som de konkurrerar med. Detta leder till nu alltså till skattehöjningar för de biodrivmedel som räknas som överkompenserade.

ED95 räknas dock inte som överkompenserat enligt Energimyndigheten. Av regeringens promemoria framgår i dag inte vad som kommer att gälla för ED95, men enligt Finansdepartementet är avsikten att enbart överkompenserade biodrivmedel ska beröras av skattehöjningen. På SEKAB utgår vi därför ifrån att regeringen kommer att förtydliga i budgetpropositionen att den aviserade skattehöjningen inte gäller för ED95. Detta kommer vi också att betona i vårt remissvar till regeringen.

Marginalerna är små i åkeribranschen så för transportföretag som valt etanoldrivna fordon är det förstås välkommet att skatten på ED95 inte höjs. Men alla biodrivmedel som uppfyller hållbarhetskraven borde vara skattebefriade. Det är viktigt att svenska politiker arbetar aktivt för detta, både på hemmaplan och i EU.

Sofie Indevall, SEKAB
Sofie.Indevall@sekab.com