Snart ska alla kunna välja bio-baserade produkter

Vi behöver alla bidra till att minska klimatpåverkan. Det är numera både medborgare, företag och politiken överens om. Men för att kunna göra hållbara val i vardagen frågar idag både företag och konsumenter efter vägledning. Utbud och efterfrågan är så nära kopplat, och för att efterfråga rätt produkter behöver både konsumenter och företag ha tillgång till ett bra och brett utbud.

När det gäller de produkter som vår bransch bidrar med, så kan de allra flesta tillverkas av skogen lika gärna som av fossila råvaror så som olja - med konsekvens att klimatpåverkan blir betydligt lägre. I dagsläget finns dock inte någon skarp definition av vad som menas med bio-baserade produkter, gröna produkter eller bioprodukter. Vi behöver verktyg för att kunna välja rätt! Först då blir det naturligt och enkelt för konsumenten att tex. välja ett bio-baserat nagellack istället för ett oljebaserat.

Nu finns ett par standarder på plats för hur biobaserade produkter ska definieras. Det är ett viktigt steg på vägen mot en större marknad för produkter och förpackningar av förnybara material. Den 17 maj kommer jag vara med och berätta mer om de nya standarderna och om vad som är nästa steg i utvecklingen vid ett frukostseminarium på IKEM i Stockholm. Ni får också höra Sveaskog, SIS och IKEM berätta mer om sina perspektiv. Välkomna!

Mer information och anmälan här: http://www.ikem.se/kurser-moten/bioekonomi

Ylwa Alwarsdotter, SEKAB
ylwa.alwarsdotter@sekab.com