Välkommen tillbaka till SEKAB, Lena!

I dag välkomnar vi på SEKAB en ny kollega - Lena Nordgren som vi har anställt som expert på biodrivmedel. Med sina djupa kunskaper om hållbar utveckling och förnybara drivmedel kommer hon att bli en viktig medarbetare i teamet som arbetar med vårt etanoldrivmedel ED95 för tunga fordon som bussar och lastbilar.

Lena Nordgrens ansikte är välbekant för många av oss på SEKAB. Hon har tidigare arbetat inom koncernen, senast på SEKAB E-Technology AB. I tio års tid har hon jobbat aktivt för utvecklingen av framtidens biodrivmedel i Sverige och Europa, bland annat som vd för BioAlcohol Fuel Foundation, BAFF, mellan 2008 och 2010.

Dessutom har Lena Nordgren varit delprojektledare inom den hittills största utvärdering som gjorts av etanol som drivmedel. Hennes arbete pågick under fyra år, inom ramen för det delvis EU-finansierade BEST-projektet med deltagare från åtta länder.

Jag är säker på att Lena Nordgren, som också har stor erfarenhet av att arrangera internationella konferenser om hållbarhetsfrågor, kommer att bidra till att fler transportföretag inser fördelarna med att använda ED95-drivna fordon. Att fler lastbilar och bussar drivs med etanol i framtiden ligger i hela samhällets intresse eftersom det är ett viktigt bidrag till att minska beroendet av fossila drivmedel. Fungerande transporter av varor och människor är helt nödvändiga, men transporternas miljöpåverkan måste minskas. Etanolen har en viktig roll att spela om regeringens mål om en fossilfri fordonsflotta år 2030 ska kunna uppnås.

På SEKAB har vi i 25 års tid arbetat med biodrivmedlet ED95 som till 95 procent består av etanol och används i anpassade dieselmotorer. Genom att köra på ED95 i stället för diesel är det möjligt att kraftigt minska utsläppen av fossil koldioxid från bussar och lastbilar. Även utsläppen av skadliga partiklar i luften kan minskas betydligt. Med ED95 är också energieffektiviteten lika hög som om motorn hade körts på diesel.

Många har redan insett miljö- och hälsofördelarna med etanoldrift. I dag finns mer än 800 tunga etanolfordon runt om i Sverige och min förhoppning är att det kommer att bli många fler de närmaste åren. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Lena Nordgren för att nå det målet. Så Lena: varmt välkommen tillbaka till SEKAB!

• Energi

• bioetanol