Kanadas ambassad besöker SEKAB

I två dagar, 23-24 februari, har SEKAB och Örnsköldsviksregionen haft besök av den kanadensiska ambassadören Alexandra Volkoff och representanter från Handelsavdelningen vid Kanadas ambassad. Deltog gjorde även en politisk företrädare för delstaten British Columbia, Rolf Fyne, samt France Bourdon, företrädare från Investissement Québec, ett investeringsbolag som hjälper företag att etablera sig i Quebec-regionen genom strategiskt stöd och finansiering.

Förra våren tecknade Kanada och Sverige ett bilateralt avtal för främjandet av forskningssamarbeten och den verksamheten håller nu på att utformas och ta fart. Den kanadensiska handelsavdelningens uppgift är att länka samman svenska och kanadensiska företag inom skogs- och naturresurssektorn.  Deras verksamhetsområden är främst handel, forskning och utveckling, vilket även inbegriper tekniköverföring.

Syftet med besöket är att undersöka möjligheterna till eventuella samarbeten mellan kanadensiska och svenska företag inom en rad olika områden, exempelvis bioraffinaderier som är ett prioriterat område för Québec. Regionen har bland annat incitament för testanläggningar, vilket är av stort intresse för SEKAB.

I delstaten British Columbia på kanadensiska västkusten är skogsindustrin en betydande del av ekonomin. Tyvärr har regionen problem med skadeinsekter och behöver i dagsläget hitta avsättning för mycket stora volymer virke. I både Quebec och British Columbia har skogssektorn, särskilt massa- och papperssektorn, upplevt en kännbar nedgång och nu satsar man för att vända trenden. Här kan samarbeten med svenska företag vara en bra väg framåt.

Den kanadensiska delegationen kommer även att besöka Domsjö Fabriker samt träffa representanter från andra pappers- och massaindustrier och företrädare från Örnsköldsviks kommun.

På bilden:
Rolf Fyne direktör affärsutveckling British Columbia
France Bourdon, direktör-affärsutveckling Invest Québec
Alexandra Volkoff, Kanadas ambassadör i Sverige
Maria Stenberg, affärsutvecklare, Kanadas ambassad.

• Kemikalieindustri