Ingen risk för E85-brist

SEKAB har haft en viktig roll i uppbyggnaden av import av etanol från Brasilien och som marknadsutvecklare för E85 i Sverige. Marknaden är redo för stora volymer etanol bl a mot bakgrund av EU-beslutet att 10 procent av alla transporter skall ske med fossilfria drivmedel redan 2020. Det betyder att det är dags att på ett kontrollerat sätt fasa över både import och distribution av etanol till oljebolagen.

Övertagandet förbereds mellan SEKAB och flera oljebolag. E85-köparna kommer inte att märka någon skillnad och volymerna är säkrade för hela året.

Sekab har svarat för ungefär 90 procent av E85-behovet på den svenska marknaden. Sedan mitten av 2008 är den etanol SEKAB levererar verifierat hållbar, vilket fått positiva reaktioner både i Sverige och i andra länder. Totalt finns det ca 1 400 tankställen för E85 i Sverige och ca 160 000 flexifuel-bilar.

Förändringen av SEKAB:s roll som importör av etanol och distributör av E85 är ett led i företagets omstrukturering och koncentration på kärnverksamheten med satsningar på gröna kemikalier, etanol som dieselersättning och utveckling av processer baserade på cellulosa för produktion av bioetanol.

Kontakt:
Kristina Nisson, informationansvarig SEKAB, 070- 274 9901
e-post: kristina.nilsson@sekab.com

SEKAB är en av Europas ledande etanolaktörer. Företaget producerar och distribuerar bioetanol som drivmedel och gröna kemikalieprodukter, samt utvecklar nästa generations etanolprocess baserad på cellulosa. Företagets uppgift är att skapa förutsättningar för och aktivt medverka till framtidens hållbara transporter med hjälp av långsiktigt hållbara biodrivmedel.

• Energifrågor