Selam African Festival  4-6 november  2010

Selam African Festival 4-6 november 2010

Mellan 4-6 november är det dags igen! För elfte året i rad arrangerar vi Selam African Festival. Syftet, att lyfta upp en mångfacetterad bild av kontinenten Afrika via musiken, har alltid varit viktigt för oss. Innehållet har genom åren spänt över ett brett musikaliskt spektrum med allt ifrån ”traditionell” musik till mer moderna, urbana kulturyttringar som reggae, hip-hop, pop, raî och salsa. Gemensamt är rötter, influenser och ursprung från den afrikanska kontinenten. Det blir ju en hel del…

Vi fortsätter vårt samarbete med Södra Teatern och under två dagar förvandlas Kägelbanan
till en stimmig partyoas med mat, minibazaar och visuals.

Avslutande konserten sker under anrika Nalens kristallkronor.

Vi inleder med Colombianska La 33 - en hyllning till det afro-colombianska soundet kryddat med en stor dos New York.  Sedan följer några av Afrikas största artister: Habib Koité, Oliver Mtukudzi och Afel Bocoum med den rika och mångfacetterade afrikanska gitarrtraditionen i fokus. Bluesigt ös är bara förnamnet när dessa herrar möts! Vi avslutar med en kväll i sällskap av Hindi Zahra, en gnistrande debutant med rötter i Marocko, bas i Paris och inspiration från hela världen.

Vi har också glädjen att introducera Nairobis eklektiska crossover drottning – Muthoni the Drummer Queen! Hon intar scenen på fredagens efterfest med en intergalaktisk mix, från elektro till soul på engelska, kikuyu och swahili!

Stocktowngänget
som just lanserat sitt online-magasin stocktown.com kommer att hänga med oss på Kägelbanan – genom visuals och foton illustrerar de den kreativa utvecklingen i Afrikas storstäder -designers, konstnärer, journalister, musikproducenter, bloggare och guerillafilmare de mött genom sitt projekt Stocktown Africa.

Självklart har vi grymma DJ’s i form av High Life, Bon Chance! och Magasinet Novell, som har stenkoll på genrer som Mbaqanga, Highlife, Soukous, Afrobeat, salsa, cumbia och champeta!

För mer kontakt och information kontakta:

Barbara Franke

Press. Selam

barbara@selam.se

www.selam.se

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Program Selam African Festival 2010

Torsdag 4/11

Södra Teaterns Kägelbana

LA-33
är 12-mannabandet som har revitaliserat salsan genom att mixa det klassiska soundet från 60- och 70-talets New York med dagens nya sound från gatorna i Bogota. De har lyckats förena den yngre generationen och ’the old schoolers’. Deras ”La Pantera Mambo”, som bygger på Henry Mancinis Rosa Panter-tema, har blivit en megahit på dansgolv över hela världen, och låtar som ”Soledad” eller ”Suelta el Bongo” ryker av salsa dura och latinjazz.
LA-33 nominerades till en Latingrammy ’08!

Under kvällen blir det dubbla dansgolv med High Life - electro champeta, cumbia och soukous, medan DJ Saboga fixar salsagolvet! Hot Salsa Weekend gästar oss och värmer upp inför sin salsafestival – happenings och dansuppträdande, och visuals och foton av Stocktown.

Dörrar: 19.30- 01.00

Biljetter: 260 kr

Eftersläpp: 80 kr efter kl. 23.00
Åldersgränser på Kägelbanan: konserter (18), klubbar & eftersläpp (20)

I samarbete med Södra Teatern.

Fredag 5/11

Södra Teaterns Kägelbana

Habib Koité (Mali), Afel Bocoum (Mali), Oliver Mtukudzi (Zimbabwe) feat. Acoustic Africa

Efterfest: Muthoni The Drummer Queen (Kenya)

Habib Koité den maliska superstjärnan vars scennärvaro och engagerande konserter gjort honom till en folkkär artist för publik världen över, Oliver Mtukudzi den bästsäljande artisten i sitt hemland Zimbabwe, och Afel Bocoum gitarrvirtuos från Sonraiområdet, född i Niafunke i norra Mali.

Kvällens efterfest står den fantastiska Muthoni
The Drummer Queen för! Muthoni blandar stilar så vitt skilda som salsa, kwaito, afro-rock, taarab, rap, Floetry och R&B i en berusande blandning av ljud, med engelska, kikuyu och swahili till sitt språkliga förfogande.

Bästa soukous, afro-beat, highlife & Mbaqangabeatsen serverade av klubbarna High Life och Bon Chance! Visuals och fotoutställning av Stocktown!

Dörrar: 20.00 - 02.00,

Showtime ca 21:30

Pris: 250 kr
Eftersläpp: 80 kr efter kl. 23.00

Åldersgränser på Kägelbanan: konserter (18), klubbar & eftersläpp (20)

I samarbete med Södra Teatern och Svenska Institutet.

Lördag 6/11

Nalen, Regeringsgatan 74

Hindi Zahra (Marocko/Frankrike) – gnistrande hybridpop från Paris

Hindi Zahra växte upp i en Berberfamilj i Marocko med landets musik och natur ständigt närvarande. Hon föddes in i en musikalisk smältdegel, med musicerande och improviserande farbröder, och där allt från den traditionella nordafrikanska musiken till Bob Marley och Bob Dylan fanns omkring henne.

Hindis musik är ett musikaliskt landskap målat med vokaljazz, akustisk pop, modern soul och blues med nordafrikanska influenser.
Idag är hon skivbolagskompis med Norah Jones på anrika Blue Note och hennes debutalbum "Handmade" hyllas av en enig kritikerkör, bl.a. högsta betyg i DN!

DJ’s under kvällen är gänget från Magasinet Novell.

Dörrar: 20.00-01.00

Showtime: 21.30