Selam ♥ Södran presenterar: Hindi Zahra

Selam ♥ Södran presenterar: Hindi Zahra

Gnistrande hybridpop från Paris med stänk av Marocko!

Onsdag 27 april

Södra Teatern, Stora Scenen

Kl. 20.00

Entré: 300 kr

Hennes debutalbum "Handmade" hyllas av en enig kritikerkör och listades som Årets Bästa Album (2010) av DN's recensent Nanushka Yeaman:
”En modern klassiker från årets mest spännande kosmopolit och rekommenderad lyssning för intoleranskungen Sarkozy.”

Med över 50 000 sålda skivor förärades hon även nyligen med det franska musikindustripriset Prix Constantin för ”World Music Album of the Year” 2010, och legendariska konserthallen Olympia i Paris står på hennes spellista i maj. Men först kommer hon till oss – och det blir ett kärt återbesök! Under Selam African Festival i höstas gjorde Hindi Zahra succé på Nalen,  i TV 4’s morgonprogram efter spelningen sa hon själv att det var en av de bästa publikupplevelserna hon varit med om. Nu ser Selam och Södra Teatern till att Stockholm får en ny chans att uppleva hennes fantastiska energi och närvaro!

Hindi Zahra växte upp i en Berberfamilj i Marocko med landets musik och natur ständigt närvarande. Hon föddes in i en musikalisk smältdegel, med musicerande och improviserande farbröder, där allt från den traditionella nordafrikanska musiken till Bob Marley och Bob Dylan fanns omkring henne.Vid 18 års ålder flyttade hon till Paris med sin pappa och fick jobb på Louvren. - Det var mitt möte med konsten. Som barn var jag kontemplativ, i nära kontakt med naturen. Målningarna gav mig samma upplevelse. De holländska mästarna var lugnande, som musik alltid varit, säger Hindi Zahra.

I Paris kunde hon också utveckla sitt stora musikintresse och utforska allt från opera, jazz, klassisk arabiskt och hiphop. Men hon upptäckte att färdiga mallar inte låg för henne. Operan kändes för elitistisk och tävlingsinriktad, i jazzen efterlyste hon mer improvisation och efter en tid i hiphopkretsar började hon sakna musikinstrument.

När hon samarbetade med de klassiska arabiska musikerna blev de irriterade när hon ville sjunga på engelska - det passade inte in för det var inte traditionsenligt.Hon fick helt enkelt skapa sin egen musik – ett musikaliskt landskap målat med vokaljazz, akustisk pop, modern soul och blues med nordafrikanska influenser.

Idag är hon skivbolagskompis med Norah Jones på anrika Blue Note. Debutalbumet "Handmade" har en speltid på 40 minuter och innehåller elva låtar, där produktion och arrangemang är hennes egna från början till slut. - Jag skriver en text, jag spelar ett riff, jag spelar in gitarr och rytmsektionerna. Sedan ser jag var orden passar in, berättar Hindi. Hon mejslar fram sin egen groove, ett noggrant utarbetat soundtrack av soul-folk-jazz ballader med sydmarockanska rötter, kärleksfulla lutningar mot svart musik – förstärkt av några bendir här, en gnaua basgång där eller låttexter på berberspråk, som på Imik Simik (steg för steg), en titel som passar henne mycket väl.
En mångsidig multiinstrumentalist som i tysthet, bortom rampljus och snabba lösningar, har byggt upp den autencitet och integritet som är så närvarande i alla hennes sånger.