Hur blir man en attraktiv arbetsgivare?

Ett vanligt misstag, som jag tror, är att många företag enbart fokuserar på sitt employer branding när det är dags att hitta och rekrytera nya talanger. Ert varumärke är något ni måste jobba med kontinuerligt, inte bara när det är dags att anställa. Ni bör arbeta med det internt för att motivera och utveckla befintlig personal. Employer branding måste inkludera hela anställningsresan.

Det bästa sättet att kommunicera ditt employer brand är genom dina digitala kanaler, som till exempel LinkedIn, Facebook och Instagram, eftersom de är trovärdiga källor. Det är alltid en bra idé när man ska anställa att undersöka dina målgrupper och var de finns.

De anställda är varumärkets viktigaste ambassadörer! När ni involverar era anställda ger det ert varumärke en röst och ett ansikte utåt, vilket gör det lättare för nya personer att få en inblick i hur det är att jobba på ert företag. Det är trots allt era anställda som ger liv åt värderingar och berättar historien om vilka ni är.

Tänk på att behandla medarbetare som om de vore era bästa kunder. Det vill säga, du som ledare bryr dig om dem och stöttar dem långt efter att du har anställt dem. Du kommer förstå värdet av employer branding när din personal väljer att engagera sig med varumärket.

För att vi som headhunters ska lyckas med vårt uppdrag är det viktigt att ni som företag jobbar proaktivt med att marknadsföra er som en attraktiv arbetsgivare. Varför ska man vilja börja jobba hos er? Vad är det som gör att era medarbetare trivs? Det är frågor vi behöver svar på för att kunna sälja in både jobbet och arbetsgivaren till kandidaten.

Börja med att fundera på vilken känsla man får när man besöker er hemsida. Är den engagerande, inbjudande och tillmötesgående? De vi pratar med är troligtvis väldigt aktiva online, de går direkt till företagets hemsida om de är intresserade. De läser också om er i sociala medier så tänk på vad ni vill förmedla.