Hur blir man upptäckt av en headhunter?

Att bli headhuntad är spännande och kan öppna upp helt nya möjligheter för din karriär. Se därför till att vara sökbar och tillgänglig, och behåll sen rekryteraren i ditt nätverk när du väl har blivit kontaktad. Det kan vara första steget mot att ta det där stora karriärklivet som du alltid har drömt om!

Om man inte har blivit kontaktad av en headhunter men hoppas på att bli det i framtiden, så bör man framför allt göra sig sökbar på olika sätt. Börja med att uppdatera din LinkedIn-profil.

Börja med att skriva ihop en bra sammanfattning. Inte för lång men en beskrivning av vad du faktiskt har gjort och framförallt vad du vill göra framöver. Vad som driver och motiverar dig! Man ska då tänka igenom vilka ord man använder eftersom dessa kan vara avgörande för om headhuntern hittar dig i sökningen. Använder du ord i din profil som avspeglar din konkreta kompetens? Använder du rätt ord för vad du vill jobba med? Använd precis de ord som du kan gissa att headhuntern använder i sökningen.

Var också gärna aktiv i nätverk, sociala forum och communitys som är knutna till det du jobbar med – eller vill jobba med.

Om man blir kontaktad av en Headhunter – vad ska man tänka på?