Hur hittar man sin drömkandidat?

Trots att rekrytering är något av det viktigaste ett företag sysslar med, är det överraskande få som förbereder sig ordentligt inför en rekryteringsprocess. Alldeles för ofta märker jag att man drar igång rekryteringsprocesser utan att ha tydligt klart för sig vilken slags person man är ute efter.

Hur hittar man rätt personer, och hur lockar man dem till sig? I dag är det väldigt vanligt att företag själva eller via en rekryterare letar upp och kontaktar kandidater. Allt färre söker nu jobb via jobbannonser - antingen så ser de inte din annons eller så blir de inte tillräckligt sugna för att skicka in en ansökan. Troligtvis letar din drömkandidat inte ens aktivt jobb och ofta trivs hen bra på jobbet idag och behöver goda skäl för att överväga andra alternativ.

För att få tag i de bästa kandidaterna måste man aktivt leta upp och sälja in både jobbet och företaget till kandidaten. Ju fler kandidater du kan handplocka, desto större är chansen för en träffsäker rekrytering. Det är ofta väl värt att investera i headhunting, och klart billigare än att råka anställa fel person på grund för få kvalitativa sökande.

En grundförutsättning för effektiv headhunting är employer branding, dvs att ni som företag jobbar proaktivt med att marknadsföra er som en attraktiv arbetsgivare.

Vilken känsla får man av när man besöker er hemsida? Är ni engagerade och tillmötesgående i sociala medier? Har innehållet i sociala medier hög kvalitet? Har ni jobbannonser ute och vad står det i dem?

Alla dessa faktorer avgör vilket intryck en kandidat får när de kollar upp företaget, antingen på egen hand eller till följd av headhunting.

Kommer skriva mer om;

Hur marknadsför ni er som en attraktiv arbetsgivare?

Hur sätter man en strategi kring rekrytering?

Hur jobbar man fram en bra kravprofil?

Hur säljer du in ditt erbjudande?

Cornelia Gustafsson

Presskontakt Rekryterare/headhunter Rekrytering 0727299654