Costa Blanca - den vita kustens pärlor

Costa Blanca - den vita kustens pärlor

Costa Blanca – den vita kusten – är en riktig semesterfavorit. Här hittar du mängder av långgrunda sandstränder, ett stort utbud av restauranger, shopping och nöjen. Och sol 320 dagar om året.

Namnet Costa Blanca lanserades som en reklamslogan av ett flygbolag i slutet av 50-talet. Numera är det ett namn som signalerar sol, bad och semester. Här är det nära till allt och du når flera små vackra städer på ett litet kick. Hyr bil eller ta tåget som går längs med kusten! På spanska heter det Limón Express, Citrontåget, döpt efter de vackra citrusodlingarna som täcker landskapet. Fem timmar tar resan om du väljer att åka hela vägen från Alicante till Denia, genom Benidorm, Altea och ett flertal andra små städer. Du passerar mandelträd och vinrankor och i fonden har du det vackra blåskiftande Medelhavet. Utsikten är minst sagt spektakulär. Vi guidar till några av kustens bästa städer.

Alicante
Vi börjar i Alicante – Costa Blancas största stad. Här har många svenskar valt att köpa lägenhet och bosätta sig delar av året. Särskilt den lilla söta förorten Gran Alacant, Santa Pola, har blivit många svenskars favoritplats på jorden. Ett härligt läge mellan bergen och havet och ett perfekt klimat lockade turister till Alicante redan på 1800-talet, då staden fick tågförbindelse med Madrid. Numera har orten vuxit till en storstad med ett brett utbud av mat, sevärdheter och kultur. Här hittar du bland annat medeltidsborgen Santa Barbara, en vacker gotisk kyrka och ett universitet som erbjuder ett flertal sommarkurser för utlänningar. Strandpromenaden i Alicante heter Paseo de la Explanada, är en härlig plats där man promenerar, matar fåglar och betraktar folk och båtar från något av kaféerna. Ta gärna en båt till närliggande ön La Tabarca. Här huserade tidigare pirater och sjörövare – nu är den regionens enda bebodda ö. Inom stadsgränsen finns sju kilometer sandstrand. Ännu fler stränder hittar du strax utanför staden.

Denia
Vid foten av berget Montgó ligger söta staden Denia. Norrut ligger långgrunda stränder som inbjuder till sköna dagar med bad och sol. Vid närliggande ”Playa de Las Marinas” trivs både solbadare och vindsurfare.Söder om staden är det fullt av småklippvikar och det finns goda möjligheteratt både fiska och dyka. Staden har en rikhistoria – och rester av den ser man i slottetsom från en klippa vakar över invånarna.Hamnen är viktig för Deniaborna.Härifrån går färjor till bland annatMallorca och Ibiza.

Calpe
En romantisk klippomgärdad stad, där palmer kantar hamnen och stränderna är fyllda av soltörstande människor. Stadens mest fotograferade stolthet är Ifach – en bildskön klippa som reser sig längs med kustlinjen. Calpe har goda kommunikationer med omkringliggande orter och är en utmärkt utflyktsbas. Här finns två söta kyrkor och ett litet arkeologiskt museum. Staden är också känd för de många traditionella festivalerna. I juli hyllas exempelvis seglarnas skyddshelgon Virgen del Carmen.

Guardamar del Segura
Här finns den kanske allra finaste sandstranden längs hela Costa Blanca och en skön avslappnad atmosfär. I den forna fiskebyn ligger fisk- och skaldjursrestaurangerna på rad, där du kan njuta av lokalt fiskad hummer. På onsdagar och söndagar är det marknad, då hittar du alltifrån lokalproducerade grönsaker, frukt, kött och fisk till smycken, lädervaror och kläder.Den som gillar golf hittar en utmärkt bana i närheten.

Torrevieja
Klippvikar ger staden Torrevieja en alldeles särskild karaktär. Men framför allt är området berömt för de många saltrika sjöar som finns här. Ett bad i någon av saltlagunerna sägs vara läkande. För den specialintresserade finns ett museum där man kan lära sig mer om ortens saltproduktion och betydelsen av fisket (Museo de mar y sal). Torrevieja har fått sitt namn från ett gammalt torn som ligger efter kustvägen strax norr om centrum. Detta torn användes tidigare som en plats för administration av saltindustrin. Numera är Torrevieja minst lika berömt för förstklassiga stränder, båtsport, golf och allehanda aktiviteter. Missa inte heller den spännande fiskmarknaden där du verkligen får ett smakprov på det lokala livet.