Glutenfria ”Kex” – en god nyhet

Nu finns ett nytt alternativ för den som vill ha en glutenfri godbit. Nya ”Kex” finns i handeln från mitten av februari och innehåller naturligt glutenfria och krispiga rån, fyllda med chokladkräm och täckt med mjölkchoklad. - Att ibland unna sig något litet och gott är självklart för de flesta. Också den som är glutenintolerant vill ha tillgång till ett godis som dessutom kan fungera som mellanmål, säger Charlotta Åsman, produktchef för Sempers glutenfria produkter. Bedömningen är att ”Kex” kommer att fylla ett stort behov för den som är glutenintolerant och vara till nytta och glädje vid många tillfällen. Mer information: Charlotta Åsman Produktchef Tel: 08-505 931 10 Charlotta.asman@semper.se www.semper.se Fakta om glutenintolerans Glutenintolerans kallas också celiaki och innebär att man inte tål gluten. Gluten är proteiner som finns naturligt i vete, råg och korn. Den som får celiaki får förändringar på tunntarmen vilket leder till att slemhinnans tarmludd skadas. Förändringarna i tunntarmens slemhinna normaliseras när gluten utesluts ur kosten. Behandlingen med glutenfri kost är livslång. Den syftar till att minska risken för eventuella komplikationer. Obehandlad celiaki påverkar bland annat vikt och längd. Det är därför angeläget att upptäcka sjukdomen innan puberteten. Man brukar säga att en av hundra svenskar inte tål gluten.