I februari startar  föreläsningarna med fokus på goda matvanor hos små barn.
I februari startar föreläsningarna med fokus på goda matvanor hos små barn.

Semper och Rädda Barnen samarbetar för barnhälsa

Semper och Rädda Barnen har startat ett treårigt samarbete för att främja barnhälsa. Samarbetet innebär att Semper stöttar Rädda Barnens arbete i socioekonomiskt utsatta områden i Sverige. Målet är att ge fler barn förutsättningar för en framtida god hälsa. I februari startar de första träffarna i ett utbildningsprogram med fokus på goda matvanor hos små barn.

Över 200 000 barn i Sverige lever i socioekonomiskt utsatta områden. Att leva i en familj som har det dåligt ställt påverkar ofta barnets hela vardag. Studier från Livsmedelsverket* visar att det finns ett samband mellan matvanor och sociala skillnader som till exempel inkomst och utbildning. Därför har Semper valt att stötta Rädda Barnen och arbeta aktivt med utbildning kring mat och barnhälsa i socialt och ekonomiskt utsatta områden.

– Alla barn som växer upp i Sverige borde ha samma förutsättning för goda matvanor och hälsa, oavsett social situation, bakgrund eller uppväxt. Jag är stolt över att Semper kan bidra till att skapa bättre förutsättningar för detta, säger Sempers vd Witte van Cappellen.

Semper har genom åren haft ett nära samarbete med Rädda Barnen, både i tidigare långsiktiga projekt och genom donationer till katastrofarbete. I det nya samarbetet stödjer Semper Rädda Barnen under tre år och arbetar aktivt med information och föreläsningar om nutrition och barnhälsa.

– Att samverka med företag som kompletterar vår kompetens är ett värdefullt bidrag till vår verksamhet. Samarbetet med Semper gör att vi kan tillföra viktig kunskap till föräldrar och därmed bidra till en bättre hälsa för barn, säger Ola Mattsson, Chef på Sverigeprogrammet, Rädda Barnen

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Malin Westling, kommunikationschef Semper, +46 733-32 31 26, malin.westling@semper.se
Anders Maxson, pressansvarig Rädda Barnen, +46 8 698 6755, anders.maxson@rb.se

* Se Livsmedelsverkets hemsida:

2017-01-19 Pressmeddelande från SLV: https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/fortfarande-langt-kvar-till-bra-matvanor-i-de-nordiska-landerna/

2016-06-14: SLV: Socioekonomiska skillnader i matvanor i Sverige, Rapport 9-2016