Semren & Månssons fyller arkitektrollen med nytt innehåll på Danska Vägen

Med några av Göteborgs mest kända profilbyggnader på sin meritlista tar nu Magnus Månsson arkitektrollen ett steg vidare. I dagarna flyttar hyresgästerna in i huset på Danska vägen som hans arkitektkontor Semrén & Månsson såväl har ritat som varit byggherre för – och nu förvaltar.

– Jag brukar säga att vi är heltänkare, vi håller i hela kedjan, från form till teknik och ekonomi. Jag är övertygad om att en arkitekt har stor nytta av insikter i hur hela processen fungerar, säger Magnus Månsson.

Det har gått sex år sedan det smått unika projektet drogs igång. Ett projekt som ledde arkitektkontoret Semrén & Månsson ut på nya vägar. För även om man arbetar med allt från produktformgivning till stadsplanering, och alla göteborgare känner till någon av de byggnader de står bakom – Hotel Avalon och Clarion Hotel Post är bara två exempel – så var detta något oprövat. Men också helt i linje med firmans ägare Magnus Månssons två ledord: erfarenhet och nyfikenhet.

– Skapandet av huset på Danska vägen är en intern läroprocess för oss. Det är ett projekt tillkommet och drivet av nyfikenhet. Att inneha alla roller i processen som leder fram till en färdig byggnad är oerhört lärorikt och har gett oss flera värdefulla insikter som kommer vara till stor nytta i framtida projekt.

För det är så det gått till. Magnus Månsson och hans kollegor har ritat huset, agerat byggherrar och nu, när det är klart, står firman som fastighetsägare och hyresvärd. Detta är ett sätt att arbeta på som många efterfrågat. Inte minst beslutsfattare. Ulf Kamne är ordförande i Göteborgs fastighetsnämnd och har varit involverad i processen:

– Vi har haft en situation i Sverige länge nu där arkitektrollen blivit underordnad. Projektet på Danska vägen är ett utmärkt exempel på hur man kan bryta sig ur detta och hur detta bidragit till ett bra resultat, säger Ulf Kamne.

Huset på Danska vägen, i vilken Semrén & Månson äger och förvaltar 68 hyresrätter, är byggt med omsorg i materialvalen. När man satsar på beständiga material som fasadtegel, kalksten i entrégolven och ek i kök, dörrar och lister kommer renoveringsbehoven blir mindre och de boende får ett kvalitativt boende.

– En hållbar och lönsam arkitektur är inte bara bättre för den enskilda aktören och hyresgästernas trivsel – det är viktigt för hela samhällsbygget, säger Magnus Månsson.

Trenden med byggande arkitekter märks allt tydligare i Sverige. Med Danska vägen tar Magnus Månsson täten och visar politiker och näringsliv att små och alternativa byggherrar kan lyckas på en marknad dominerad av några få stora aktörer.

– Jag ser fler liknande projekt som en ökad möjlighet att nå bostadsmålen – att få upp byggvolymerna och skapa mänskligare miljöer. För ska byggherren också förvalta fastigheten finns inget att tjäna på att göra avkall på kvalitet. Snarare tvärtom  – det byggs med en långsiktig ekonomisk tanke. Precis som Semrén & Månson gjort på Danska vägen, säger Ulf Kamne.

30 års yrkeserfarenhet som arkitekt

Namn: Magnus Månsson

Ålder: 57 år

Bor: Örgryte

Utbildning: Arkitektlinjen på Chalmers och Konsthögskolan i Stockholm

För mer information, kontakta:
Magnus Månsson, adj. professor i arkitektur och koncernchef Semrén & Månsson, 031-743 02 00

Fakta Semrén & Månsson

Semrén & Månsson är ett arkitektkontor med drygt 80 medarbetare. Kontoret grundades 1969 och har idag verksamhet i Sverige, Ryssland och Polen. Med kvalificerad kompetens inom allt ifrån produktdesign till byggande och stadsutveckling arbetar kontoret med att omvandla kreativa idéer till lönsam och hållbar arkitektur. Semrén & Månssons drivkraft är att i varje unikt projekt hitta potential utöver det givna genom att låta form, teknik och ekonomi samverka. Vi kallar det att vara heltänkare. Läs mer på www.semren-mansson.se.

• semrén & månsson
  • semrén & månsson arkitektkontor ab
  • danska vägen