Semrén & Månsson rådgivare åt Serneke i Polen

Serneke Group meddelade nyligen att man erhållit tillstånd för att inkludera sitt markområde, beläget i polska staden Golczewo, i en särskild ekonomisk zon. Målet är att på denna skapa industriparken Sweden Industrial Center, vars verksamheter nu kommer erhålla skattelättnader. Rådgivande konsulter i processen har varit Semrén & Månsson Poland Sp.z o.o.

Redan 2010 startade Semrén & Månsson sitt dotterbolag i Szczecin i nordvästra Polen. Bolaget arbetar med projektutveckling, finansiering och rena arkitektoniska uppdrag. Bland annat är de ansvariga arkitekter i projekt Park Ostrowska som omfattar närmare 300 nya bostäder i centrala Szczecin.

I processen kring att inkludera tomten i den särskilda ekonomiska zonen har Semrén & Månsson Poland Sp.z o.o. agerat rådgivande konsulter åt Serneke och samarbetet har hittills inneburit att bistå i kontakter med stad, kommun och stat, samt i arbete med ritningar och planer, planjuridiska frågor och tillstånd.

– Det är fantastiskt roligt att kunna dela med sig av vårt stora kontaktnät och lokala förankring till ett företag som Serneke, som delar vår syn på möjligheterna med Polen. Det är mycket insiktsfullt av dem att göra den här satsningen nu, särskilt för att säkra tillgången av byggmaterial till projekten i Sverige. Men även för att vara på plats och redo för den snabbt växande lokala marknaden, säger Magnus Månsson, koncern-VD på Semrén & Månsson.

För mer information kontakta gärna:
Magnus Månsson
magnus@semren-mansson.se
www.semren-mansson.se

För mer information om projektet Sweden Industrial Center samt kontaktuppgifter till Serneke:

Semrén & Månsson arbetar utifrån den fasta övertygelsen att god arkitektur är lönsam och att moderna hus är tidståliga, hälsosamma och ger betraktaren en känslomässig upplevelse. Med över 40 års erfarenhet av stadsplanering, byggnadsutformning, inrednings- och produktdesign deltar vi i utvecklingen av modern samtidsarkitektur i olika delar av världen.