Michelin satsar på aktivitetsbaserat

Michelins nordiska huvudkontor i Stockholm skulle för första gången på 14 år byta lokaler. I samband med flytten gick de även från ett mer traditionellt arbetssätt till helt aktivitetsbaserat. Detta resulterade i en upphandling av nya möbler som bestod av tre delar; arbetsplatsmöbler, mötesrumsmöbler samt övrigt/textil. Deras nya kontor resulterade i en nominering till Sveriges snyggaste kontor 2018.

Den nya lokalen skulle ha ett läge med hög puls och flöde av trafik eftersom Michelins motto är en bättre väg framåt. De har även en mission att skapa en bättre och mer hållbar mobilitet. Flytten tog dem till Södermalm där de nu sitter i ett aktivitetsbaserat kontor. De är de första Globala Michelinkontoret som övergått till ett helt aktivitetsbaserat arbetssätt men deras andra internationella kontor förväntas ta efter det nya arbetssättet tack vare nordisk inspiration och verktyg.

Att gå från ett traditionellt arbetssätt till aktivitetsbaserat kräver både fysiska och psykologiska förändringar. Arkitektbyrån Studio Laaw har stött Michelin med att utveckla deras nya arbetssätt genom design. Detta gjordes genom ett tydligt koncept: Road Trip. Detta innebär färger som får medarbetarna i olika sinnesstämningar beroende på deras uppgift. Arbetsgruppen på Michelin tillsammans med designteamet på Studio Laaw samarbetade tätt med internutbildningar, kommunikation och filmatisering av deras resa.

Under upphandlingen slogs två delar ihop; arbetsplatser samt mötesrum. Senab vann denna delen av upphandlingen och har även bi bestått Michelin med belysning i en separat upphandling.
Senab har väglett kunden genom val av fysisk inredning och resultatet blev ett gott samarbete mellan arkitekt och Senab för att förverkliga Michelins vision. Senabs logistik avdelning har sedan lagerhållit, levererat och monterat lös och fast inredning.

Idag arbetar Michelin på arbetsbord från Edsbyn. Andra möbler så som vissa mötesbord, bord i lunchrum, gemensam och personlig förvaring är också från Edsbyn. En del av arbetsstolarna är från Profim och fåtöljen Bollo från Fogia finns också på kontoret som en representation av ”Michelin Man” i fåtölj-form.

En av utmaningarna med projektet var tighta leveranstider, genom insikt och förståelse om kundens behov gjordes snabba och detaljerade analyser av projektet och det nya kontoret stod färdigt enligt projektplanen. Senab var på plats under inflyttningsdagen för att stödja medarbetarna med kontrollering av lås och skåp när de delades ut till personalen.