Skandinavisk inredningskompetens tar plats i Shanghai

Senab är ett av Nordens ledande företag när det gäller inredning av offentlig miljö. Nu stärker man sin position i Asien genom att öppna upp ett nytt showroom vid Bund, ett av Shanghais mest kända stråk.

Senab följer sina kunder och utökar nu närvaron i Kina genom en etablering av affärsområdet Senab Interior, med fokus på kontorsinredning.

- Vi ser stora möjligheter för Senab Interior att växa tillsammans med vår existerande affär i Kina, säger Mikael Grundén, vice VD Senab AB. Vi expanderar för att kunna växa med våra konton internationellt, att finnas på plats är ett måste för att kunna tillföra service på rätt nivå. Vi ser det också som en stor tillgång att exponera bredden på vårt varumärke på den asiatiska marknaden, fortsätter Grundén.

Senab finns sedan 2012 på plats i Shanghai genom en satsning av bolaget Senab Concept, leverantör av unika återförsäljarkoncept. På Shanghaikontoret har fokus främst legat på att rulla ut Volvos globala inredningskoncept, Volvo Retail Experience, till återförsäljare i hela Asien samt Australien.

Genom en spännande rekrytering av Trine Roland Westergaard som Sales Manager bygger Senab Interior China nu upp ett nytt säljteam och ett nytt showroom i Shanghai. Trine kommer närmast från en tjänst som Managing Director för Paustian International i Shanghai. Hon har arbetat för Paustian i drygt sex år, varav fem år i Shanghai där hon varit med och utvecklat företagets verksamhet i Kina. 30-åriga Westergaard har ett imponerande CV, 2013 blev hon utvald till Berlingske Business Magasins ”Talent 100 Award”. Tidningen utser varje år de 100 främsta unga talangerna i Danmark.

- Jag ser en väldigt stor potential för Senab i Asien, säger Trine Roland Westergaard. Jag känner att mina och Senabs ambitioner stämmer väl överens; att hjälpa företag skapa en attraktiv och konkurrenskraftig fysisk arbetsmiljö, avslutar Westergaard.

Senabs showroom vid Bund, stråket som är en av Shanghais mest kända arkitektoniska symboler, väntas stå klart i januari 2016.

Senab i Kina

Senab (Shanghai) Trading Co. Ltd. är ett dotterbolag till Edsbyn Senab AB och leds av General Manager Eric Lu. Bolaget delas nu upp i de två affärsområdena Senab Concept och Senab Interior. Lokalt i Kina finns kärnfunktionerna inköp, kvalitetskontroll, sälj, projektledning, import/export, logistik och lagerstyrning. Bolaget omsätter ca 50 milj. RMB (70 MSEK) årligen och 90% av produktionen sker idag lokalt.

För ytterligare information kontakta:

Mikael Grundén, vice VD Senab AB, 0765-33 51 33 eller e-post: mikael.grunden@senab.com

Michael Emanuelsson, VD Senab Concept, 0765-33 51 61 eller e-post: michael.emanuelsson@senab.com

• konceptinredning

Senab Interior är ett av Nordens ledande företag när det gäller inredning av offentlig miljö med inriktning på kontor. Företaget grundades 1975 och ingår i koncernen Edsbyn Senab AB med en omsättning om 1,2 MSEK år 2014. Senab finns på tio orter i Sverige, nio orter i Norge samt i Shanghai. Senabbolagen har totalt cirka 245 anställda.

Övriga närliggande verksamhetsområden är: Senab Concept – skapar varumärkesbyggande inredningskoncept; Senab Hospitality – helhetslösningar för inredning av hotell & restaurang; Senab Services – servicelösningar på arbetsplatsen.