​Hur ser Jorden ut om 31,710 år? Kan man leasa en ljusare framtid?

Investeringar som sparar både pengar och miljö gynnar alla. Rapporterna är tydliga, globalt kostar det minst en biljon dollar mera varje år att inte investera i förebyggande klimatåtgärder. Jämfört med vad det kostar att lägga resurser på gröna satsningar.

En biljon är en nästan ofattbart stor summa, för att sätta det i perspektiv skulle det bli 31,710 år om varje dollar skulle omvandlas till en sekund.

För bara 30,000 år sedan levde Neandertalarna fortfarande, den mänskliga teknologiska, globala utvecklingen har gått oerhört snabbt fram. På bekostnad av naturen, och om vi inte börjar ta hand om vår planet kanske människan återigen bor i grottor snart.

Energiförbrukningen i fastigheter är i allra högsta grad en påverkbar kostnad

En av de största utmaningarna med omställningen till det hållbara samhället, är det faktum att människor, speciellt i de rika delarna av världen kan behöva ändra sin livsstil. De allra flesta vill stoppa den negativa utvecklingen med klimatförändringar och miljöförstöring, men gärna inte på bekostnad av sin egen levnadsstandard och konsumtion.

Fastigheter är till exempel är en stor energiförbrukare, i norden behöver vi tillföra värme på vintern och kyla sommartid.

I Sverige står våra fastigheter för så mycket som 40 procent av landets totala energiförbrukning.

Här kommer det goda nyheter! När det handlar om energiförbrukning och minskade CO2 utsläpp finns det redan beprövade SENS lösningar som sänker andelen köpt energi med upp till 70%, samtidigt som koldioxidutsläppen är näst intill noll. Precis som många andra gröna åtgärder får fastighetsägaren omedelbart lägre driftkostnader.

Allt detta får man utan att nagga det minsta på komfort, för de som huserar i byggnaden märks ingen skillnad alls.

Vi går framåt tillsammans

Att återanvända redan betald energi låter som en förnuftig, näst intill en självklarhet som alla fastighetsägare borde ha implementerat redan förra veckan. -Vad är det då som hindrar fastighetsbolagen att fatta beslut?

Många fortsätter med och förespråkar de lösningar som de är bekanta med. Det kan vara ett enkelt och tryggt spår men dyrt och inte optimalt miljömässigt, speciellt på lång sikt.

På SENS förstår man vikten av att sänka såväl driftkostnaden som miljöbelastningen för kunden. En trygg affär är bra för alla inblandade och en förutsättning för att flera ska vilja pröva något nytt. Därför tror vi att en skräddarsydd finansieringslösning är en viktig del av affären. En affär som alla tjänar på såväl plånboken som miljön, både idag och för kommande generationer.

• Miljöteknik, återvinning