Kista One byter till grön värme och kyla från Eco2 Energy och SEEC

Sedan Areim AB förvärvade fastigheten Kista One har fokus legat på miljösmarta val vad gäller byggnadsmaterial, energi och resursanvändning. Som ett led i arbetet för att minska fastighetens miljöpåverkan har Areim ingått avtal med Eco2 Energy som kommer att leverera grön värme och kyla baserat på geoenergi. Bytet är en del i strävan att gör Kista One ännu bättre för att kunna uppnå miljöcertifiering enligt LEED - Leadership in Energy and Environmental Design.

– Med SEECs unika borrhålslager kommer Kista One att helt försörjas med grön geoenergi. Anläggningen placeras under fastigheten och består av 36 borrhål på vardera 300 meter. Vår unika lösning är som mest effektiv i fastigheter som Kista One, med både värme- och kylbehov. Värmen och kylan lagras i berget vilket medför att energiförbrukningen minskar med 75 %, säger Johan Larsson, VD SEEC.

Fastigheten utgörs av ca 41 000 kvm och kommer inte bara att göra en miljövinst utan även stora besparingar. Eftersom värmen och kylan hämtas från berget under fastigheten minskar den köpta energin med upp till 75 %. För investeringen i geoenergianläggningen står Eco2 Energy.

­– Eco2 Energy kan erbjuda marknadens miljömässigt och ekonomiskt sett mest optimala lösning avseende energihantering i kontorsfastigheter. När vi nu valt att samarbeta med Eco2 Energy i vår största Kistafastighet vet vi att vi kommer att ha nästan total kontroll över våra energikostnader framåt och vi kan också ha ett gott samvete då vi minskar miljöpåverkan med bortåt 60 % ”, säger Per Sallmén, ansvarig för Areims Kistafastigheter.

Johan Larsson, VD SEEC
johan.larsson@seec.se, telefon: 073-370 07 48