Under den spanska solen

Vi träffas hemma hos Anette och Håkan tillsammans med Magnus, mäklare från Serneholt Estate, i parets ljusa trevliga villa som de nyligen har köpt, för att höra lite mer om deras erfarenhet av att sälja och köpa en fastighet i Spanien.

Anette och Håkan är mitt uppe i renovering av sin villa, men visar runt och förklarar om de förändringar de redan hunnit gjort.

–Vi har gått från murrigt och med ”epilepsiframkallande färger” säger Anette skrattande, till vitt, modernt och hemtrevligt men vi har ändå försökt bevara den charmiga spanska stilen.

Klart är att de förvandlat villan under den korta tid som de ägt den, och förvandlat den till en egen liten oas, med en fantastisk utsikt över Medelhavet. Vi slår oss ned i deras ljusa vardagsrum där färglad konst pryder väggarna.

-Vi hade vägarna förbi Serneholts kontor i Fuengirola, när vi var ute och gick en dag. Det blev så att vi stannade till och tittade i skyltfönstret på de olika objekten som var till salu. Det som fångade vår uppmärksamhet var att objekten i skyltfönstret såg så bra ut och att hela upplägget i skyltfönster och butik var så snyggt och intressant. Det gav ett intryck av ordning och reda och det gillade vi. Håkan berättar lugnt och med kraftfull retorik, samtidigt som han lutar sig bekvämt tillbaka i sin fåtölj. -Framförallt så är det också otroligt viktigt för oss att det känns seriöst och professionellt, innan man ens funderar på att anlita en yrkesperson. När vi stod där och kikade, så kom Daniel ut och frågade om vi behövde hjälp. Just då hade vi lite frågor till Daniel angående ett objekt som vi kanske var intresserade av. Daniel behövde först ta reda på lite information, men lovade att återkomma till oss med svar så fort som möjligt. Och det här blev nästan som ett litet test från vår sida också, säger Anette och skrattar. Det har hänt oss tidigare, att personen i fråga inte återkommit som den lovat, och då vet man ju, att det inte är en seriös firma, och definitivt inte någon som vi skulle välja att anlita. Håkan instämmer och berättar vidare:

-Daniel överraskade oss positivt. Han inte bara tog reda på all information som vi efterfrågat, han var på det även väldigt serviceinriktad, trevlig och professionell samtidigt som han gav oss ett pålitligt och väldigt seriöst intryck. Det är sådant som är otroligt viktigt för oss. Att man känner att företaget och personerna som arbetar där är pålitliga och seriösa. Och det var det som faktiskt avgjorde att vi valde att sedan anlita Serneholt Estate till försäljningen av vår gamla fastighet, men också vid köpet av den här, vår nya.

Anette och Håkan har nära till skratt och tiden rinner enkelt iväg. De berättar skrattande små fadäser med andra mäklare, som istället för att presentera bostäder utifrån deras speciella önskemål, velat visa upp helt andra fastigheter som paret inte tyckte var intressanta alls, för att sedan ”ge upp” och istället erbjuda en ”rundtur av staden”. Sånt imponerar inte på Anette och Håkan. För trots deras vänliga varma sätt, så har de båda med sin bakgrund i företagsvärlden, med rätta höga krav på de tjänster de betalar för.

-När det kommer till affärer och framförallt en så stor sak som ett bostadsköp eller en bostadsförsäljning, som faktiskt är en av de största händelserna i en persons liv, så förväntar man sig kvalitet. Man förväntar sig också en lyhördhet för vad kunden efterfrågar naturligtvis. Och man förväntar sig också trygghet och seriositet. Och man är inte beredd att betala för en tjänst som bara är ”sådär”, säger Håkan. Jag förväntar mig en mäklare som levererar det bästa och uppfyller mina kriterier. För mig är det inte heller intressant att välja utifrån vilken provision en mäklare tar, att bara välja den som är billigast, utan viktigast av allt är naturligtvis att man faktiskt får 100% service, uppföljning, redovisning och avslut hela vägen från början till slut. Och det har Serneholt Estate verkligen gett oss. Att Håkan är nöjd märks. Han och Anette skrattar och skojar tillsammans med Magnus under samtalet. Man får direkt känslan av att det är tre vänner som pratar istället för att det är en mäklare som träffar sina kunder.

-Och det är ju så här vi jobbar. Vi vill verkligen att våra kunder ska känna att kontakten med oss är personlig samtidigt som de kan känna sig trygga och verkligen lita på den breda erfarenhet och kunskap vi har. Vi ger våra kunder mer helt enkelt. Vi vill att våra kunder ska vara kräsna och förvänta sig det bästa, för det är vad vi levererar. Anette nickar instämmande åt det som Magnus säger.

-Vi hade tagit reda på mycket information redan innan vi bestämde oss för att köpa en fastighet här, för att verkligen veta vad vi kunde förvänta oss. Samtidigt som det naturligtvis är viktigt med en bra och seriös mäklare, så har man ju också ett eget ansvar för att faktiskt ta reda på skillnaderna, och vad man kan förvänta sig. Vi hade ju redan innan vi kom i kontakt med Serneholt Estate köpt en fastighet här i Spanien, så inför det köpet så läste vi på ordentligt. När vi sedan kom i kontakt med Serneholt Estate så läste vi ju noga all information som fanns att tillgå på Serneholt Estate:s hemsida, men naturligtvis har vi ju även fått all information som vi behövt direkt från vår mäklare under både vår försäljning och under vårt köp. Att kontakten med mäklaren fungerar som den ska är oerhört viktig för att man ska känna sig trygg hela vägen. Det är också väldigt viktigt med en duktig advokat som mäklarfirman rekommenderar. Och även här har vi känt oss trygga och i goda händer hela vägen.

Det märks att Håkan och Anette trivs i sin lilla ”oas”. Området är lugnt och fridfullt, och sluttningen ner mot havet med sin siluett av palmer och hustak som är klädda i färgglad bouganvilla, bjuder på en fantastisk utsikt. Havet som bara ligger några minuter bort lyses upp av små solkatter från solen. Här under den spanska solen har de äntligen hittat sitt paradis.

-Vi har rest mycket i våra dagar, och funderat på att köpa bostad i flera andra länder innan vi fastade för Spanien, men det var alltid något som saknades. I Spanien kändes det annorlunda. Här finns ett levande samhälle året runt, och det blir inte som många andra ställen, dött och öde på vintern efter turistsäsongen är över. Utöver det så har vi perfekta kommunikationer härifrån med prisvärda flyg från Malaga flygplats, ut i hela världen. Och att ta sig till Sverige tar bara några få timmar. Det finns också så otroligt mycket att se och uppleva här, så man hinner aldrig ledsna. Det finns alltid något nytt att upptäcka. Naturen är också fantastisk och omväxlande, vi omges av både berg och hav. Vi har många trevliga golfbanor, fina restauranger, och inte långt ifrån där vi bor, finns den mysiga ”vita byn” Mijas Pueblo – ett härligt utflyktsmål för små utflykter!

-Om ni skulle sammanfatta er upplevelse av Serneholt Estate i några få ord, hur skulle ni beskriva den då?

-Lyhördhet. Seriositet. Professionalism. Bra kommunikation – förmåga att vara tydliga och lyssna på våra frågor och önskemål och att ge information kontinuerligt under hela processen.

Tempo - Vi fick aldrig någon känsla av att saker och ting drog ut på tiden på grund av vår mäklare, utan saker och ting sköttes istället snabbt och effektivt. Det är därför som vi verkligen rekommenderar Serneholt Estate till alla våra bekanta som funderar på att köpa eller sälja i Spanien.

• Boendefrågor

Fredrik Serneholt