Bondaktuella Daniel Craig poppis bland unga

Den 30 oktober har nya Bondfilmen SPECTRE biopremiär och det verkar som om huvudrollsinnehavaren Daniel Craig har vunnit svenska folkets hjärtan. När SF Anytime frågade vilken skådespelare som bäst har gestaltat Agent 007 hamnar nämligen Daniel Craig före majoriteten av sina föregångare.

För fjärde året i rad har video on demand-tjänsten SF Anytime låtit genomföra undersökningen Svenskarnas Filmvanor där 1 012 svenskar har svarat på frågor om film och filmvanor.

I samband med premiären av årets Bondfilm frågade SF Anytime svenskarna vilken skådespelare som har spelat James Bond bäst genom tiderna. Resultatet visar att Sean Connery, som introducerade Agent 007 på bioduken under 60-talet, är populärast med en tredjedel av rösterna. Roger Moore, som är den skådespelare som har spelat Agent 007 flest gånger och som gjorde sin sista Bond-film 1985, kniper andraplatsen med 17 procent av rösterna.

Höstens aktuella huvudrollsinnehavare Daniel Craig hamnar på en hedrande tredjeplats med sina 15 procent. Craig placerar sig därmed före såväl de två senaste föregångarna Pierce Brosnan och Timothy Dalton som doldisen i gänget, George Lazenby. Därmed är Daniel Craig den skådespelare som har porträtterat Agent 007 bäst de senaste 30 åren enligt svenska folket.

– James Bond är troligtvis en av de mest kända karaktärerna i filmhistorien och det är tydligt att vem man förknippar med Agent 007 är en generationsfråga. Många som växte upp under 60-talet har fortfarande Sean Connery som favorit men enligt Sveriges yngre filmpublik är Daniel Craig det självklara valet. SF Anytime har alla de tre tidigare Bond-filmer som Daniel Craig har medverkat i – passa på att kolla ikapp hos oss innan den nya filmen har premiär på bio, tipsar Marta Jarzabek Hulthén, marknadschef på SF Anytime.

Bästa James Bond genom tiderna
1. Sean Connery 32 %
2. Roger Moore 17 %
3. Daniel Craig 15 %
4. Pierce Brosnan 13 %
5. Timothy Dalton 2 %
6. George Lazenby 1 %

E-post: marta@sfanytime.com

Undersökningen är genomförd under mars 2015 av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av SF Anytime. Antalet svarande är 1012 personer och resultatet är riksrepresentativt och statistiskt säkerställt.

• james bond
  • bond
  • agent 007
  • daniel craig