Därför mutar svenska föräldrar sina barn med film

SF Anytimes undersökning Svenskarnas Filmvanor 2015 visar att nära var femte förälder har mutat sitt barn med film för att få sin vilja igenom. Den vanligaste anledningen är att man vill hinna göra hushållssysslor. Många föräldrar passar även på att få en stund för sig själv eller använder filmen som barnpassning vid tidiga morgnar.

Det är inte ovanligt att föräldrar använder sig av olika knep för att få sin vilja igenom. Vissa effektivare än andra: när SF Anytime frågar svenska föräldrar svarar nästan var femte att de mutat sitt barn med film. Enligt majoriteten, 54 procent, är den vanligaste anledningen att man vill hinna med hemmets hushållssysslor.

Undersökningen visar även att det finns fler motiv till varför man mutar sitt barn med en film. Drygt var tredje svensk förälder, 35 procent, gör det för att få en stund för sig själv. Många tar även till knepet under sena jobbkvällar eller tidiga morgnar när sömnen tryter vilket 22 respektive 21 procent svarar.

– Det är nog många föräldrar som är lättade att konsumtionen av hyrfilm har förflyttat sig från videobutiken hem till tv-soffan. Tack vare video on demand-tjänster som SF Anytime kan man tillsammans med sitt barn snabbt få en överblick över sortimentet och sen få tillgång till filmen på ett ögonblick. Men jag undrar om de 21 procent av föräldrarna som mutar sitt barn med en film tidiga morgnar verkligen själva är med och väljer filmen, säger Marta Jarzabek Hulthén, marknadschef på SF Anytime.

12 procent svarar även att de använder sig av filmtricket då de vill ha vuxenmys med sin partner. Andra föräldrar gör det för att få barnen att städa sitt rum, 8 procent eller att äta upp maten, 6 procent.

Vilka filmer svenska föräldrar lockar sina barn med redovisar inte undersökningen men i sommar är det inte omöjligt att det är succérna Paddington eller Svampbob Fyrkant: Äventyr på torra land, som har vod-premiär den 15 respektive 22 juni på SF Anytime.

Barnfilmer med vod-premiär på SF Anytime i sommar
8 juni - Natt på museet: Gravkammarens hemlighet
8 juni - Big Hero 6
15 juni - Paddington
22 juni - Svampbob Fyrkant: Äventyr på torra land
29 juni - Lejonkungen
27 juli - Home
27 juli - Berättelsen om Askungen
10 augusti - Asterix - Gudarnas hemvist
17 augusti - Into the Woods
17 augusti - T.S. Spivets fantastiska resa
24 augusti - Fåret Shaun - filmen
31 augusti - Earth to Echo

För ytterligare information, kontakta:
Marta Jarzabek Hulthén, marknadschef SF Anytime
E-post: marta@sfanytime.com

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd under mars 2015 av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av SF Anytime. Antalet svarande är 1012 personer och resultatet är riksrepresentativt och statistiskt säkerställt.

• barnfilm
  • exklusiv
  • familjeunderhållning
  • film