Ny undersökning visar: Det här vill svenskarna slippa i filmsoffan

I samband med att den svenska thrillern ”Den som söker” har exklusiv VOD-premiär på SF Anytime 17 juli så tillkännages även svenskarnas topplista över de största irritationsmomenten i filmsoffan. Undersökningen visar att 39 procent av svenskarna är överens om att det är irriterande när sällskapet pratar i telefon. Nästan lika många, 36 procent, blir också störda när personer pratar om annat än filmen och 21 procent vill inte heller få frågor om filmens handling. På femte plats i topplistan hamnar en något mer ovanlig aktivitet, nämligen att filmsällskapet går runt och städar.

– Det här kan vara bra att ha i bakhuvudet inför kommande filmkvällar. Ser du en spännande thriller som exempelvis ”Den som söker” bör du nog avstå från att göra annat under filmen. Både för din och ditt sällskaps skull, säger Marta Jarzabek Hulthén, marknadschef SF Anytime.

Förutom att svara på frågor om filmsällskapets mest irriterande beteenden fick svenskarna även uppge sina egna brister när det kommer till filmkvällen. Drygt tre av tio erkänner att de kollar sociala medier, sms:ar och går på toaletten. Var femte person medger dessutom att de ägnar sig åt svenskarnas största irritationsmoment - att prata i telefon under filmens gång.

”Den som söker” är en svensk thriller med Josephine Bornebusch i huvudrollen. Från och med 17 juli finns filmen tillgänglig hos SF Anytime i Sverige, vilket är nästan en månad tidigare än hos övriga videouthyrare.

– Vi är väldigt stolta att kunna erbjuda ”Den som söker” som exklusiv pre-VOD hos SF Anytime. Det är en riktigt bra svensk thriller som jag hoppas att många får chansen att se under sommaren. I filmen får Tuva strax efter föräldrarnas bortgång reda på hon är adopterad, vilket leder in henne på en spännande om än obehaglig resa tillbaka till det förflutna. För bästa inlevelse rekommenderar jag ett förbud mot mobiltelefoner och andra distraktioner som riskerar att förstöra stämningen, säger Nicolas Debot, VD på Njutafilms.

Hannes Rubaszkin, web manager SF Anytime
E-post: hannes@sfanytime.com

Ebba Rydqvist, presschef Njutafilms
E-post: ebba@njutafilms.com

Undersökningen är genomförd under mars 2013 av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av SF Anytime. Antalet svarande är 1 019 personer och resultatet är riksrepresentativt och statistiskt säkerställt.

Blir du irriterad om ditt filmsällskap gör något av följande samtidigt som ni ser film?

Ja, när de pratar i telefon

Ja, när de pratar om saker som inte rör filmen

Ja, när de frågar om handlingen

Ja, när de kollar sociala medier (exempelvis Facebook, Instagram)

Ja, när de städar

Ja, när de smsar

Ja, när de kommenterar filmen

Ja, när de prasslar med godispåsen

Ja, när de läser en tidning/bok

Ja, när de leker med barnen

Ja, när de lagar mat

Ja, när de försöker förföra mig

Ja, när de går på toaletten

Ja, annat

Nej

Händer det att du gör något av följande samtidigt som du ser på film?

Ja, jag kollar sociala medier (exempelvis Facebook, Instagram)

Ja, jag smsar

Ja, jag går på toaletten

Ja, jag pratar i telefon