Slängda fjärrkontroller och dålig stämning – det riktiga dramat utspelar sig hemma i filmsoffan

Omkring var femte svensk har grälat med sitt filmsällskap om vilken film de ska se. Den vanligaste konsekvensen är att man ser en helt annan film än den som diskuterades från början, men för 2 procent av svenskarna har filmbråket gått så långt att de har sagt upp vänskapen.

För fjärde året i rad har video on demand-tjänsten SF Anytime låtit genomföra undersökningen Svenskarnas Filmvanor där 1 012 svenskar har svarat på frågor om film och filmvanor.

Att välja en film tillsammans med någon är inte alltid en dans på rosor. Nära en femtedel av Sveriges befolkning har nämligen grälat med sitt sällskap när det kommer till val av film. På frågan om vem som är den främsta rivalen i filmsoffan uppger majoriteten, 55 procent, sin partner. Andra vanliga meningsmotståndare är barn och vänner som 15 respektive 8 procent har grälat med.

Oftast leder filmgrälet bara till att man väljer en annan film än vad som först var planerat men ibland blir det startskottet till någonting större än så. För drygt var femte har det resulterat i att filmkvällen helt slopats och att båda parter ägnat sig åt andra aktiviteter. 6 procent utagerar sina känslor fysiskt genom att kasta fjärrkontrollen och för 3 procent leder det till att de grälar hela kvällen. Att bråka om vilken film som ska ses kan till och med leda till att relationer tar slut och bekantskaper sägs upp, vilket 2 procent har fått erfara.

– Om ni absolut inte kan komma överens om vilken film ni ska se, testa att bestämma film varannan gång. Det värsta som kan hända är att du får se en medioker film men många gånger kan det leda till att du får upp ögonen för en ny genre eller en film som du annars inte skulle ha sett, säger Marta Jarzabek Hulthén, marknadschef på SF Anytime.

Marta Jarzabek Hulthén ger ytterligare ett råd:
– Ett tips är att kolla in temaavdelningen hos SF Anytime där vi listar handplockade filmer i olika kategorier. Det kan fungera som inspiration när ett filmgräl närmar sig.

E-post: marta@sfanytime.com

Undersökningen är genomförd under mars 2015 av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av SF Anytime. Antalet svarande är 1012 personer och resultatet är riksrepresentativt och statistiskt säkerställt.

SF Anytime grundades 2002 och är idag den ledande video on demand-tjänsten i Norden och Baltikum. Tjänsten är tillgängligt via ledande TV-operatörer och OTT-partners och erbjuder allt från de senaste storfilmerna från Hollywood till smalare kvalitetsfilm och tv-serier. SF Anytime är en del av AB svensk Filmindustri som i sin tur är en del av Bonnier AB. sfanytime.com