Svenskarna vill se på film med Skäringer och Stormare

Ett bra sällskap är A och O för en perfekt filmupplevelse och när svenska folket får välja vilken känd svensk skådespelerska de helst skulle vilja se en film tillsammans med toppar Mia Skäringer listan. Även Tuva Novotny och Babben Larsson är uppskattade filmsällskap. Peter Stormare hamnar överst på topplistan över vilken manlig skådespelare svenskarna helst vill filmmysa med. Det visar en ny undersökning från video on demand-tjänsten SF Anytime.

Att en riktigt bra film är viktigt för en perfekt filmupplevelse, det håller de flesta med om. Men även ett trevligt filmsällskap är en nödvändig komponent. När svenskarna får välja vilken svensk skådespelerska de helst skulle vilja se en film tillsammans med toppar Mia Skäringer listan med 13 procent av rösterna. Därefter kommer Tuva Novotny med tio procent och komikern Babben Larsson med åtta.

Humor verkar vara det genomgående temat när svenskarna väljer kvinnligt sällskap i filmsoffan. Men när de i stället ska välja en manlig skådespelare som de gärna vill filmmysa med är det action som gäller. Peter Stormare, som spelat i filmer så som Hamilton och Jägarna, kniper nämligen förstaplatsen med åtta procent av rösterna strax före Joel Kinnaman som får nöja sig med sju procent. Mikael Persbrandt hamnar på en delad tredjeplats tillsammans med Robert Gustafsson.

– Receptet på det perfekta filmmyset är ju att hitta både ett bra sällskap och en bra film. Enligt undersökningen verkar svenskarna inte bara vilja att filmen ska innehålla humor och action – det ska även filmsällskapet kunna bidra med. Mia Skäringer och Peter Stormare känns verkligen som två personer som kan förgylla en filmkväll, säger Marta Jarzabek Hulthén, marknadschef hos video on demand-tjänsten SF Anytime.

Men topplistorna skiljer sig rejält åt mellan män och kvinnor. Peter Stormare är männens favorit när det kommer till manliga skådespelare medan kvinnorna föredrar Joel Kinnaman och Alexander Skarsgård.

När männen ska välja kvinnligt sällskap i soffan är Tuva Novotny det självklara valet. Före detta Bondbruden Isabella Scorupco kommer på en andraplats, följt av Hollywoodstjärnorna Malin Åkerman och Noomi Rapace på delad tredjeplats. Kvinnorna däremot föredrar Mia Skäringer och Babben Larsson.

– Vi på SF Anytime kan ju tyvärr inte hjälpa till med att hitta rätt filmsällskap, men hos oss finns det en stor chans att finna den perfekta filmen. Exempelvis har den kritikerrosade Håkan Hellström-filmen Känn ingen sorg vod-premiär hos oss idag. Den kan jag varmt rekommendera inför höstens stundande filmkvällar, säger Marta Jarzabek Hulthén.

Topp 5 – Skådespelerskorna som svenskarna helst vill filmmysa med

Mia Skäringer, 13 %

Tuva Novotny, 10 %

Babben Larsson, 8 %

Noomi Rapace, 6 %

Malin Åkerman, 5 %

Topp 5 – Skådespelerarna som svenskarna helst vill filmmysa med

Peter Stormare, 8 %

Joel Kinnaman, 7 %

Robert Gustafsson, 6 %

Mikael Persbrandt, 6 %

Alexander Skarsgård, 5 %

För ytterligare information kontakta,

E-post: marta@sfanytime.com Tel: 08-680 39 03

Undersökningen är genomförd under 2013 av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av SF Anytime. Antalet svarande är 1 019 personer och resultatet är riksrepresentativt och statistiskt säkerställt.

Vilken svensk skådespelerska skulle du helst se en film tillsammans med hemma i soffan?

Kvinnor

19 %

Vet ej

12 %

Vilken svensk skådespelare skulle du helst se en film tillsammans med hemma i soffan?

Kvinnor

Män

Peter Stormare

Joel Kinnaman