Rätt ska vara rätt vad gäller Godkänd Bilverkstad (GBV)

Det är väldigt olyckligt när felaktig information kommer ut om GBV, säger Bo Ericsson vd för SFVF. Igår publicerades felaktig information av branschtidningen MotorMagasinet. SFVF har idag fått många påstötningar från både medlemmar och icke medlemmar, som alla är de irriterade över den felaktiga informationen.

SFVF känner sig därför tvingade att korrigera och kommentera uppgifterna i artikeln vad gäller antalet godkända GBV-verkstäder och vilka kedjor och märkesverkstäder som har kommit längst när det gäller antal GBV-godkända företag.

SFVF har granskat alla inkomna och Godkända Bilverkstäder i Sverige, det vill säga de verkstäder som finns i GBV:s system (vilket är ett gemensamt system för SFVF och MRF).

Mekonomen är helt överlägset störst vad gäller antalet godkända verkstäder, medan Autoexperten är tvåa. Bland de auktoriserade verkstäderna är VW helt överlägsen. Tvåa bland de auktoriserade verkstäderna är Volvo. Det är inte så konstigt att de två största märkena ligger i topp. Vi saknar dock ett stort antal märkesverkstäder i GBV och det oroar mig, säger Bo Ericsson.

Detta är en sak som vi reagerar på och som är väldigt intressant, säger Ulf Stefansson jurist på SFVF och nämndeman i GBV:s styrgrupp. I GBV är det 340 icke märkesbundna verkstäder som är godkända enligt GBV, men endast 97 verkstäder från den auktoriserade sidan.

När vi inom kort aktiverar vår marknadsplan (Q2) och Konsumentverket också börjar informera om GBV, kommer en del verkstäder kanske få känna av följderna av att inte tillhöra gruppen GBV-verkstäder. Vi ska heller inte glömma att vissa kommuner kommer att kräva eller kräver redan idag att verkstan/företaget är med i SFVF och/eller MRF. Skälet är att verkstaden då är en GBV eller arbetar för att bli en GBV, säger Bo Erisson.

En verkstad som är Godkänd Bilverkstad säkerställer att verkstaden är seriös, tillhandahåller service av god kvalitet och följer svensk lagstiftning oavsett storlek eller namn, avslutar Bo Ericsson.