Husvagnsbranschen stärker tryggheten för kunderna

Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF) inför ”Certifierad Verkstad Husvagnar & Husbilar” – ett kvalitets- och miljöledningssystem – hos sina medlemsföretag.

– Kraven på kvalitet och miljötänkande bland HRF:s medlemmar ökar från deras kunder, liksom tydliga villkor när det gäller exempelvis verkstadsarbeten.

Det säger Tomas Haglund, ordförande i HRF och fortsätter:

– Därför har vi själva tagit initiativet att ansluta oss till Certifierad Verkstad för att HRF-medlemmarnas kunder ska kunna känna sig trygga när det gäller valet av leverantör av deras husvagn eller husbil.

– Vi är också positiva till dialogen med Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), som ju tidigare bidragit till framtagandet av ”Verkstadens reparationsvillkor”, och som också hjälper till med att kraven på vår bransch förtydligas.

– HRF är den första av en rad olika aktörer som står i kö för att få ansluta sig till ”Certifierad Verkstad”. Möjligheten för kunderna att göra affärer med seriösa företag, som exempelvis har externa kontroller, leder till ökad trygghet. Självklart tycker vi på SFVF att det är glädjande att vårt arbete i branschen leder till högre kvalitet, ökad trygghet och bättre miljö, säger Bo Ericsson, vd för SFVF, som har åtskilliga myndighetskontakter varje vecka.

– Även kraven och kontrollerna från myndigheter är ökande.