Öppet brev till Magdalena Andersson: Inför rotavdraget på bilreparationer och kringtjänster samt återställ avdraget till 50 procent

Sveriges Fordonsverkstäders Förening kräver krafttag mot svartjobb som försämrar konkurrensen och företagandet för hederliga verkstäder, bilvårdare, däckverkstäder med flera!

– Verkstäder, däckhandlare, bilvårdsföretag och andra företag i vår bransch får det allt svårare att konkurrera på samma villkor och det är inte rimligt, säger Bo Ericsson, vd på SFVF.

När Kantar Sifo nyligen gjorde en undersökning i Norrland tyckte hela 92 procent av de tillfrågade att rotavdraget är bra. I samma undersökning visar det sig att sex av tio i regionen tror att viljan att köpa svart arbetskraft skulle minska om rotavdraget återställs till 50 procent av arbetskostnaden. Sex av tio tror att fler privatpersoner kommer att köpa vita hantverkstjänster om rotavdraget återställs.

– Vår bedömning är att rotreformen är det bästa verktyget vi har mot svartjobb i vår bransch, säger Bo Ericsson.

Den hätska debatten kring bilars utsläpp och dieselns vara eller inte vara drivs av regeringspartierna och överskuggar nyttan som bilen också gör för vanliga människors livspussel. Få verkar tänka på att svartarbetet i branschen leder till förlorade skatteintäkter från verkstäder, bilvårdsanläggningar, däckverkstäder med flera.

– Det är inte rimligt att fördärva en reform, som både är uppskattad hos allmänheten och fungerar. Därför uppmanar vi regeringen att införa ett bevisat väl fungerande verktyg mot svartjobb, säger Bo Ericsson.

Rapporten ”Utanför”, skriven av Benjamin Dousa, beskriver hur akut problemet är. Hur många verkstäder, rekonditioneringsföretag och däckverkstäder måste gå i konkurs innan vi inser allvaret och gör något åt det?

– Alla förstår att man inte kan driva ett företag om man tar 99 kronor för ett hjulskifte eller en handtvätt? Rotavdraget medför att färre bilägare åker till oseriösa verkstäder som inte betalar skatter, moms eller miljöavgifter, säger Bo Ericsson.