Skräckscenario om en gasbil börjar brinna

Varje natt brinner bilar runt om i Sverige, på gator, p-platser och i garage. Räddningstjänst, polis och i bland allmänhet gör sitt bästa för att släcka bränderna. Men vad ingen tänkt på är att snart är det en gasbil som brinner och då är katastrofen nära.

– Det är ett skräckscenario. Vi har drygt 50 000 gasbilar i landet och sätter man eld på en sådan kan det bli riktigt stora problem. Har man tänt eld på en gasbil dröjer det inte länge förrän smältsäkringen smälter (110 gr Celsius) och en låga som kan bli uppemot sju meter lång blåser ut. Det som kan vara ännu värre är att man bekämpar branden och därmed kyler smältsäkringen, då kan gastanken explodera istället. De som kommit för att släcka kan ju initialt inte se att det är en gasbil som brinner. Men de utsätter sig för en oerhört stor fara om de står i närheten av en sådan bil, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och aktiv i arbetet med gasbilar och säkerhet, frågor som aktualiserats efter en rad allvarliga olyckor med gasbilar.

Bilbränder, där någon medvetet satt eld på fordonet, har ökat mycket kraftigt på senare år och förekommer över hela landet. Sociala myndigheter, skolor med flera gör sitt bäst för att få ungdomarna, för det rör sig oftast om ungdomar som tänder på, att ta sitt förnuft till fånga och sluta med bränderna.

– Jag är väl medveten om att det här är ett samhällsproblem som är svårt att vända. Men med tanke på vad konsekvenserna kan bli, är det bara att hoppas att polis, räddningstjänst och andra är medvetna om att en brinnande bil kan vara en bomb som kan orsaka mycket stora skador. Samtidigt vet jag att MSB samordnar olika aktiviteter för att informera alla som berörs, säger Bo Ericsson.

Ericsson och SFVF arrangerade för någon månad sedan ett branschmöte där ett 20-tal deltagare från organisationer, myndigheter och institutioner fanns på plats för att diskutera gasfordon och säkerhet.

– Det kändes mycket bra att vi kunde genomföra ett första branschmöte om gasfordon och säkerhet. Mötet visade på vilka behov det finns för att ta itu med de här frågorna som hittills hamnat ”mellan stolarna”. Jag hoppas för all inblandades skull att vi ska kunna lösa de problem som finns, avslutar säger Bo Ericsson.

• gasbil

Sveriges Fordonsverkstäders Föreningen (SFVF) är en branschförening över 2 100 anslutna verkstäder som samverkar med myndigheter, verkstäder och andra företag på den svenska bileftermarknaden. Vi bevakar, informerar och är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen för att förbättra villkoren både för bil & lastbilsägare och verkstäder.