Trygg Hansa ställer sig bakom Eurogarant

Att kvaliteten på skadereparationerna behöver förbättras är något som Svensk Försäkrings undersökningar visar år ut och år in.

– Även konsumentminister Per Bolund känner till att kvaliteten på skadereparationer behöver förbättras, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.

Trygg Hansa ställer sig därför bakom Eurogarant som är den enda internationellt erkända standarden för skadeverkstäder.

SFVF:s avsikt är att medverka till den största kvalitetsförbättringen som skett på svenska skadeverkstäder. Därför är det glädjande när Trygg Hansa som första försäkringsbolag meddelar att man ställer sig bakom både EuroGarant och ”Riktlinjer i Skadeverkstan”.

Allt som bidrar till att höja kvaliteten är välkommet och Trygg Hansa tycker att det är positivt att branschen har tagit sikte på denna typ av åtgärder.

I korthet är Eurogarant:

• den enda standard som täcker hela fordons skadeområdet – färg och kaross
  • den enda erkända europeiska standarden inom sitt område
  • arbetar med biltillverkarens instruktioner och alla bilmärken
  • är till för verkstädernas verksamhet genom riktad analys av processer, arbetssätt och kvalitetsstyrning, som hjälper företaget i optimeringsprocessen och arbetet med att minska kostnaderna
  • bedömer kompetensen hos personal och för personalutbildning i verkstäderna
  • ger en 3-års garanti på karosseri och två års garanti på lacken
  • används idag av både fria och märkesverkstäder i EU, USA och Japan

– Till skillnad mot mycket annat som används i dag, är Eurogarant ett kvalitets- och miljöledningssystem och inte bara kontroller. Det är en väsentlig skillnad, säger Bo Ericsson.