Blekinge Golfförbund vann Natur- och Miljöpris

Swedish Greenkeepers Association (SGA) har utsett Blekinge Golfförbunds projekt ”Sveriges Golfkust” till Natur- och Miljöpriset. Vinnarna fick ta emot utmärkelsen under branschmässan Elmia Park i Jönköping.

”Sveriges Golfkust” är ett samarbetsprojekt mellan Blekinges åtta golfklubbar (Boa Olofström, Carlskrona, Karlshamn, Leråkra, Nicklastorp, Ronneby, Sölvesborg och Trummenäs) och mellan besöksnäringen inom turism och andra organisationer.

– Vi tittade på olika sätt som klubbarna kunde samarbeta kring och insåg direkt att miljöfrågor var en punkt där alla kunde enas, säger Emma Dennisdotter, projektledare för Sveriges Golfkust och marknadsansvarig i Blekinge Golfförbund.

– Vi har helt olika förutsättningar som klubbar och banor men det finns vissa punkter där vi kan dra nytta av varandras kunskaper. Det betyder att vi tar hjälp av dem som kommit längre i vissa frågor, som då får dra ett större lass. På så sätt gynnas hela distriktet. Vi lär av varandra och kommunikativt försöker vi lyfta de positiva saker vi golfklubbar gör för miljön, säger hon.

Nomineringen:

”Årets vinnare av SGA:s Natur- och Miljöpris har visat inte bara ett nytt sätt att jobba med miljöfrågor men även en ny väg för samarbete inom Golfsverige. Med stöd från golfdistriktet och hela länet har vinnaren visat att tillsammans är vi starka och tillsammans kan vi bättre hjälpa och stödja varandra i arbetet för en bättre miljö. Det har lett till att inte bara en eller två, utan hela åtta stycken golfklubbar är miljödiplomerade med årlig revision och alla har påbörjat GEO-certifiering. Det är ett nytt tankesätt som har gjort miljöarbetet hos vinnaren till en glädje som lätt kan smitta av sig till andra delar av landet. För det samarbetet utnämns därmed Blekinges Golfförbund - Sveriges Golfkust till vinnaren av SGA:s Natur- och miljöpris för 2015.”

Priset består av diplom, en glasstatyett och 10 000 kronor

Fakta: Golf Environment Organisation (GEO) är en internationell certifieringsprocess för att bli en miljövänlig klubb.

Mer om Sveriges Golfkust
Emma Dennisdotter, projektledare Sveriges Golfkust/marknadsansvarig Blekinge Golfdistriktsförbund
emma.dennisdotter@sverigesgolfkust.se
Mobil: 0733-649 069