Helsingborg Open ny stortävling 2013

Sverige får 2013 en ny stortävling i golf. Helsingborg Open kommer de närmaste tre åren att spelas på Vasatorps GK:s Tournament Course och ingå i Ladies European Tour (LET).

”Det är strategiskt väldigt viktigt för svensk golf att vi åter kan presentera en LET-tävling i Sverige. Vi vet att tävlingen historiskt varit en stor inspirationskälla för yngre spelare och att vi nu kommer att kunna se våra svenska världsstjärnor på hemmaplan inspirerar förhoppningsvis talanger för framtiden”, säger Svenska Golfförbundets generalsekreterare Gunnar Håkansson.

Att Sverige är tillbaka på damernas största tour i Europa sker tack vare samarbete mellan Svenska Golfförbundet (SGF) och IEC in Sports. Med IEC in Sports som partner säkerställs det som tidigare saknats finansiellt för att tävlingen ska kunna genomföras. Långsiktigt gynnas svensk golf framförallt sportsligt då IEC genom expertis inom sportsmarketing möjliggör att tävlingen på sikt kan växa till en av de mest betydande på damernas Europa tour.

- Detta är ett led i IEC:s satsning på den europeiska damtouren, där vi ansvarar för den internationella mediedistributionen. IEC:s förhoppning är att placera LET på kartan som en av de ledande tourerna i världen. Med tanke på alla världsspelare Sverige haft och fortfarande har är detta ett naturligt steg, säger Max Kållberg, vd IEC in Sports.

Datumet 5-8 september skapar förutsättningar för ett mycket starkt startfält. Helsingborg Open spelas som slagspel över 72 hål och prissumman 2013 blir 250 000 euro. Helsingborg Open spelas veckan innan årets sista major Evian Championship i Frankrike.

Sverige har inte haft någon topptävling på damsidan sedan 2008 då både Scandinavian TPC och Göteborg Masters spelades, men har lång tradition av stortävlingar. Den första europatourtävlingen i Sverige spelades 1985 och året därpå tog Lotta Neumann den första svenska segern på hemmaplan. 15 gånger har svenska damgolfare stått som toursegrare på hemmaplan.

- Ladies European Tour är mycket glada att tillkännage att touren kommer tillbaka till Sverige. Vasatorps Golfklubb i Helsingborg har också tidigare varit värd för Ladies European Tour 2002 med Annika Sörenstam som segrare. Vi är glada över att återvända igen med starkt stöd från SGF, partners och regionen, säger Alexandra Armas, vd Ladies European Tour

Läs fler citat och mer om den nya tävlingen på Golf.se

För mer information kring tävlingen kontakta
Beth Engblom, projektledare Helsingborg Open, 08-622 15 00