Pressmeddelande -

Skandinaviska Glassystem projekterar och levererar fasaden till Brohuset, Stockholm

Skandinaviska Glassystem AB meddelar härmed att bolaget erhållit en order om 48,5milj gällande fasader till Brohuset i Stockholm.

Ambitiös fasad
Byggnaden ligger på ett av Liljeholmskajens bästa lägen intill Årstabroarna och kommer bli ett av områdets mest tongivande hus.

Det 16 våningar höga Brohuset får en lång och slank gestaltning med glasklädda fasader och balkonger spänner sig runt byggnaden.Brohuset löper hela vägen från berget ned till vattnet. Det 120 meter långa huset kommer att rymma 162 lägenheter.

Effektivt byggsystem
Projektet utförs i SGs vidareutvecklade koncept för elementbyggnation som har anpassats för dagens krav på bostadsproduktion. SGs åtagande omfattar ca 8000 m2 elementfasader med integrerade öppningsbara fönster och 1100 m2 glasundertak. Hela byggnaden kommer ha en exteriör i vitt glas. Installation kommer att starta juni 2017.

Beställare är JM AB och arkitekt är Wingårdhs arkitekter.

• Västra Götaland

Idag är SGS ledande i Norden när det kommer till avancerade klimatskal. Ser man tillbaka har vi vart med och drivit utvecklingen framåt med fantastiska byggnader som resultat. Nu ligger vårt fokus på att utveckla våra koncept för att lösa morgondagens krav på hållbarhet, energi och utseende.

Marc Hoogendijk

Presskontakt Architectural Support Sales & Marketing +46 708 933542