Första spadtaget för Storbrunn är taget. Det firades bland annat med en specialkomponerad dans som utfördes av elever från Östhammars kulturskola.

Äntligen! - spadtag för kulturhuset Storbrunn i Östhammar

Så kan man sammanfatta känslorna hos de som var på plats för att bevittna det första spadtaget för Storbrunn – Östhammars blivande kulturhus.

Inför ett hundratal besökare tog Jacob Spangenberg, Kommunfullmäktiges ordförande, Jonas Lennström, Kultur- och fritidsförvaltningens ordförande samt Erik Backman, affärsområdeschef på Sh bygg, det allra första spadtaget. Detta till tonerna av en specialskriven trumpetfanfar. Danselever från Östhammars kulturskola bjöd också på ett färgsprakande dansnummer, inspirerat av Disneyfilmen Vaiana.

– Det var en mycket välordnad invigning och särskilt roligt att se barnens sång- och dansnummer. Det känns bra att projektet äntligen kommer igång. Det har varit en lång process. Den tänkta utförandeentreprenaden har slutligen mynnat ut i en samverkansentreprenad, vilket känns bra. Det är den bästa entreprenadformen för att hitta gemensamma lösningar. Det här är också ett bevis på att vår satsning i Östhammar börjar ge resultat, säger Erik Backman.

Målet med Kulturhuset Storbrunn är att det ska bli en mötesplats för alla i Östhammars kommun där det finns rum för kreativa aktiviteter så som bibliotek, biograf, ungdoms- och fritidsgård samt kafé och konstrum. På platsen finns redan en befintlig biograf och förutom att det ska byggas om ska också ett nytt hus byggas på platsen. Den befintliga byggnaden får en planlösning anpassad till kulturell verksamhet medan den nya byggnaden kommer att få en stomme av limträ och stål, yttertak av cellplast, duk och sedum. Fasaden kommer att byggas av breda norrländska grantiljor medan det invändigt blir paneler av trä samt stora glaspartier som ger ett fint ljusinsläpp. Även utomhusytorna görs om med både plattbeläggningar och grönytor. Projektet väntas vara klart sommaren 2018.