En tryggare byggare

En tryggare byggare

Med hjälp av Ramirents nya app Tryggare byggare kan man lättare få koll på vilka risker som finns på byggarbetsplatsen och hur man skyddar sig mot olyckor och arbetssjukdomar. Sh byggs projekt J-huset är först ut att testa appen.

Appen beskriver till exempel vilken utrustning som är bäst vid dammreducering eller vid arbete på höga höjder. Man kan också få tips på hur man utför säkra lyft, hur man undviker skador till följd av långvarig exponering för vibrationer från handverktyg samt hur man arbetar för att förebygga elektriska olyckor.

Appen på J-huset sitter i anslutning till Sh byggs "Som hemma"-skyltar. Med appen vill Sh bygg öka intresset för vilka regler som finns och också bidra till att hitta nya system för en ännu säkrare vardag. Pär Eriksson, affärsområdeschef på Sh Maskin är tillsammans med personalsamordnare Kenneth Andersson initiativtagare till beslutet att låta ett av projekten agera testpilot för systemet. Pär är den som fick nys om appen och dess möjligheter och låter nu platscheferna på Sh bygg ta beslutet att vara med och testa systemet i liten skala för senare utvärdering.

– Det här systemet är ytterligare ett led i vårt arbetsmiljöarbete och det här nytänket är något som branschen verkligen gillar, bland annat Sveriges Byggindustrier, säger Kenneth Andersson.

Ramirent är ett av Sveriges största maskinuthyrningsföretag och de enda som erbjuder en sådan här typ av säkerhetslösning för byggarbetsplatser. Vill du läsa mer besök www.tryggarebyggare.se