Sh bygg landar årsavtal med Swedavia

Sh bygg utsågs som nummer ett i upphandlingen om valet av entreprenör för mark- och anläggningsjobb på Swedavias två flygplatser Arlanda och Bromma. Sh bygg lämnade anbud på dessa två flygplatser och visade via prekvalificering upp att företaget har en bra organisation med kvalitativa system och därmed uppfyller alla kriterier en årsentreprenör ska besitta.

Sh bygg har tidigare haft en avtalsperiod för Arlanda flygplats men Bromma är ny. Avtalet sträcker sig över två år med möjlighet till förlängning. Med mark- och anläggningsjobb menas att löpande utföra bland annat drifts- och underhållsarbeten av marken, nyanläggning så som ledningar i mark, schakt- och massförflyttningar, beredning för asfaltering och stenläggning. Arbetena gäller såväl Landside som Airside. Med Landside menas den publika sidan av flygplatsen där alla får vistas. Airside är området innanför gaterna där det råder rigorösa säkerhetsrutiner, både för personalen som befinner sig där samt i utförandet av arbetsuppgifterna.

– Det är mycket roligt att vi har en så pass stark organisation att vi kan konkurrera om sådana här avtal, säger Stefan Isaksson, kalkylator på Sh bygg och som arbetar med att räkna på större ramavtal för offentliga upphandlingar.
– Vi har rutiner och goda referenser från tidigare beställare. Det är en stämpel på att vi gjort bra jobb i tidigare tuff konkurrens och miljö. Vidare krävs det en flexibel organisation för att kunna utföra dessa komplexa arbeten i flygmiljö. Vi måste vara beredda på tvära kast. Flygtrafiken går alltid i första hand, avslutar Stefan.