Norrmän hjälpte ”Gottodix” undvika bottennapp på börsen

Så skaffar ”Gottodix” värdefull information från Shareville

”Det är lika bra att vara ärlig. Jag är tvåa på bollen för det mesta. Som tur är funkar det rätt bra på aktiemarknaden”, så inleder civilekonomen ”Gottodix” sin presentation på Shareville. I en intervju utvecklar han resonemanget och berättar hur han med hjälp av Shareville lyckades undvika ett riktigt bottennapp på börsen.

Både på Shareville och på ekonomibloggen Gottodix.blogspot.se, som “Gottodix“ driver tillsammans med sin fru, har han snabbt fått ett ökat antal följare och läsare. Med en väldiversifierad portfölj som avkastat dubbelt så mycket som Stockholmsbörsen under senaste året är det inte så konstigt. Enligt ”Gottodix” utgör diskussioner på Shareville en viktig del i hans analysmetod.

”En väldigt viktig del av min strategi är att kliva in i så många diskussioner som möjligt på Shareville. På så sätt får jag ta del av värdefull information från personer som verkligen satt sig in i bolagen”, resonerar Gottodix och forsätter. ”Jag anger oftast i förväg om jag planerar att köpa en aktie på Shareville. Detta gör jag i syfte att provocera fram en debatt och skapa ett informationsunderlag som kan ställas i kontrast till den egna analysen.”

Han lyfter sedan fram flera exempel på när han haft nytta av information från Shareville, bland annat inför det planerade köpet av Bonheur.

”Norrmän på Shareville hjälpte mig att undvika Bonheur”

”Shareville har vid flera tillfällen varit till stor hjälp. Till exempel innan jag tänkte köpa   Bonheur som jag lyckades undvika efter att jag talat med norrmän på plattformen”, säger Gottodix och fortsätter:

”Jag tyckte Bonheur såg billigt ut, särskilt utifrån bolagets värdering (price/book). I svenska bloggar hade dessutom flera kloka personer skrivit om bolagets alla förtjänster. Det byggde, som de ofta gör, på att bloggarna hade tittat på historisk avkastning och relativvärderingar. Istället för att räkna själv började jag diskutera oljeservice och shipping med folk på Shareville”.

”Flera norrmän (exempelvis ”Darwin”) skrev om vad som faktiskt pågick i sektorn och bolaget. Deras bild skiljde sig från den sifferanalys som jag hade med mig. Det visade sig att de såg ett bolag med eftersatta investeringar (oljeriggarna började bli gamla) och att den underliggande efterfrågan var dålig. Det fanns även förväntningar om att problemen i Ryssland snart skulle vara över och att oljepriserna skulle stiga med konjunkturen. Allt detta tyckte alltså norrmänen var inprisat i det vi svenskar tyckte var billigt.”

”Jag hade samtidigt andra diskussioner på Shareville om skifferoljans effekt på utbudet av olja, konjunkturen nästa år och läget i Ryssland. När jag la ihop bilden från de olika diskussionerna var det inte längre självklart att Bonheur-aktien var billig”, summerar ”Gottodix”, som valde att inte köpa aktien på grund av den kluvna bilden om bolaget. Sedan dess (slutet av juli) har aktien tappat cirka 40 procent av sitt värde.

Mitt egna innehav i Bonheur

För egen del önskar jag att jag också hade haft lite mer tid att följa diskussionerna på Shareville. Jag köpte själv Bonheur i början av året. Därefter har aktien, som dock utgör en väldigt liten andel av  min totala portfölj, tappat över 40 procent. Efter den senaste tidens korrigering i aktiekursen har jag inte heller för avsikt att sälja innehavet.

”Gottodix” tips på personer att följa på Shareville

När det gäller andra intressanta personer att följa och diskutera med på investeringsnätverket lyfter ”Gottodix” framförallt fram: ”Skalman”, ”Grottbjörnen”,”Tegelviken,”Pushit-thl” och ”Nordenhed”.Han poängterar dock att det alltid är viktigt att göra sin egen analys och fatta de slutgiltiga besluten själv.

Om du själv vill följa ”Gottodix” eller någon av våra andra 29 000 medlemmarna på Shareville kan du göra det här.

/Eva Trouin, Sverigechef på Nordnet

• aktieråd